1
3D-skrivare

1. fyrdahl
    Gingerbread Sep 21, 2015

fyrdahl , Sep 21, 2015 :
    Folk som köper OnePlus tycks vara teknikintresserade utöver det vanliga och early adopters av teknik, därför är jag helt övertygad om att jag inte är den enda som sitter hemma och sniffar PLA-ångor.

Själv sitter jag med en Reprap Prusa i2 och skriver för tillfället ut delar för att bygga in Prusa i3.

Who are you? Reveal yourself. Hur ser er rigg ut? Vem har gjort den fräsigaste OP-relaterade prylen?

NickeD likes this.
  2. HasseY
    Honeycomb Sep 22, 2015

HasseY , Sep 22, 2015 :
    Ha ingen hemma men tycker att det är intressant.
    Medan vi väntar på andra passar jag på att fråga en sak som jag undrar, vad har du tänkt på att använda den till ?

3. fyrdahl
    Gingerbread Sep 22, 2015

fyrdahl , Sep 22, 2015 :
    Ingen aning! :D

...och det är lite av orsaken att jag valde att snickra ihop en open-hardware variant, i mitt fal RepRap Prusa Mendel i2. För det första är det MYCKET billigare än t.ex. en Ultimaker 2 (18900kr ex. moms), dessutom var det nästan roligare att bygga den än att använda den. Ju mer jag lär mig om 3D-modellering desto mer användningsområden hittar jag.

Senast igår behövde jag en batterilucka till mitt digitala skjutmått. Hittade en 3D-modell som såg ut att passa. Skrev ut den. Passade inte alls. Öppnade modellen i Sketchup. Ändrade den för att passa mitt specifika behov. Skrev ut en en ny. Voila!

Det vore grymt att kunna tillverka fler prylar man behöver på egen hand. Måste bara bli lite bättre på Sketchup, eller ännu bättre, ett riktigt CAD-program.

NickeD and HasseY like this.
  4. HasseY
    Honeycomb Sep 22, 2015

HasseY , Sep 22, 2015 :
    Det är då bara plast som man kan använda då. Är den stark?

5. fyrdahl
    Gingerbread Sep 22, 2015

fyrdahl , Sep 22, 2015 :
    I princip. Skrivaren jag använder är en såkallad FFF (fused filament fabrication). Den smälter en plast och bygger upp lager för lager (50-300 micrometer per lager). Finns en massa olika varianter av plaster. Jag använder PLA som är en biopolymer. Den framställs av majsstärkelse och är biologiskt nedbrytbar. Känns miljömedvetet på något vis. Dessutom luktar den gott när den smälter. PLA är ganska styvt och hållbart, men inte särskilt värmetåligt. Många använder ABS, vilket är samma plast som i legoklossar. ABS har fossilt ursprung och är inte biologiskt nedbrytbart, dessutom luktar det lösningsmedel när man smälter det.

Finns även lite olika varianter. Ett företag i Holland utvecklar en serie plaster som innehåller upp till 20% av t.ex. trä, kolfiber eller metall. Har inte provat dem själv, men testbilderna ser riktigt coola ut.

Trä:
    Kolfiber:

Koppar och mässing:

NickeD and dalton like this.
  6. fyrdahl
    Gingerbread Sep 22, 2015

fyrdahl , Sep 22, 2015 :
    Finns även en teknik som kallas SLS, selective layer sintering där ett pulver smälts selektivt med hjälp av laser. Sådana skrivare kostar en förmögenhet, men kan skriva ut i alla material som går att smälta med laser. Även metall.

Ett mellansteg mellan FFF och SLS är stereolithography, SLA, där man härdar en UV-känslig harts med hjälp av en HD-projektor. Har faktiskt sett några DIY-projekt när folk byggt sådana, men en HD-projektor är ju inte direkt billig.

NickeD and dalton like this.
  7. SweetSarhas
    Froyo Nov 15, 2015