0
Other Ander OS in OnepPlus One?

1. Wim Kreuger Cupcake Jun 29, 2018

Wim Kreuger, Jun 29, 2018 :
    Hallo allemaal,

Ik heb nog steeds een OnePlus One liggen uit 2014 met als laatste update die naar CM 13.1.2-ZNH2KAS3POO-bacon en veiligheidsniveau 1 september 2016.
    Wetende dat CM voor de OPO niet meer bestaat en omdat ik toch wel graag een qua veiligheid up to date zijnde telefoon wil, heb ik het ding maar op de plank gelegd om een andere te kopen.
    om nu de telefoon te gaan rooten waar ik ook mee wil kunnen werken leek me niet zo slim.
    Inmiddels heb ik een Nokia 6 gekocht en ben dus nu zover dat ik het risico kan lopen op een OPO die gecrasht is, wil ik wel eens wat gaan proberen.
    Dus vandaar de volgende vragen:
    Bestaat er een goed bijgehouden ander OS voor mijn OPO?
    Zo ja, waar zou ik een goede beschrijving kunnen vinden, liefst in het Nederlands, hoe het ding te voorzien van dat OS?
    Liefst in het Nederlands omdat mijn Engels weliswaar best goed is, maar mijn Nederlands toch beter...
    Buitendien ben ik op dit gebied, vriendelijk gezegd, niet echt ervaren.
    Ik hoor graag.
    Vast bedankt

2. The Joker Lollipop Jun 29, 2018

The Joker, Jun 29, 2018 :
    Hallo @Wim Kreuger ,
    (ps dit is in het engelse gedeelte van het from)
    ik zelf draai op mijn OPO Lineage.
    het is allemaal niet zo lastig. Root is niet nodig.
    het gaat hier om.
    • bootloader unlock.
    • aangepaste bootloader / recovery software.
    verder is de OPO altijd weer te redden. hoe vaak ik de telefoon weer heb weten te reanimeren na een fout.. ik kan wel help desk mede werker worden op dat gebied dan ;)

het hele verhaal over een bootloader ongrendelen is ook niet zo lastig.
    maar het vereist wel een paar stappen.
    om dat je zo gezegd zelf ;) een on ervaren bent. raad ik je aan om een toolkit te gebruiken.
    dat scheelt wat hoofdpijn in jou geval
    Wat heb je nodig
    1. de tool kit
    2. driver voor android (ja die van samsung werken voor de oneplus one )
    3. adb driver
    4. USB kabel (die gewoon bij je telefoon zat over een andere)
    5. windows PC (mac is wat lastiger dan moet ik je evt helpen via team viewer)
    6. 100% opgeladen telefoon.
    7. tijd. en LEF ! :p
    Disclaimer !
    ik ben niet aanspaakelijk als je telefoon niet meerstart na het volgen van de onderstaande info. wel wil ik je evt helpen met stappen voor herstel.

wat gaan we doen. ?
    eerst download je alles wat ik hier boven heb gelinkt voor je
    en dan pak je alles netjes overzichtelijk uit in een mapje .

als je dat heb gedaan instaleer je eerst alle drivers dus de ADB driver, en de samsung drivers.
    ja van af Win 7 zitten de meeste drivers in windows. maar beter zeker dan dat je straks vast loopt.

als je dat heb gedaan dan ben je al een heel eind. of iig je heb de voor werk gedaan.

nu open je OPO_v6.exe.. deze open je niet zomaar !
    klik met je rechter muis knop op dit programma en klik op. "uitvoeren als Admin" windows zal je een venster laten zien met de melding of je het met admin rechten wilt openen. ja uitraard ;).

!!voor dat we nu verder gaan moet je zeker zijn dat je een back-up heb van evt belangrijke dingen die nog op de telefoon staan. dus bv foto's ect.. het is namelijk zo dat alles word gewist als je de bootloader gaat open zetten. !!

als je zo ver bent gekomen. dan zet je nu de telefoon aan . maar we gaan de telefoon op starten in Fastboot.
    dat doe je door middel van de power en volume knop om hoog. in je scherm zal dan ook Fastboot komen te staan.
    of iets wat er op lijkt.

nu hang je de telefoon met de USB aan je PC. als goed is gaat windows nu zeuren dat er een nieuw apparaat is. waar hij niet weet wat hij er mee moet, maar als goed is krijg je wel een melding.. "drivers installeren voor ADB...bla bla bla" dat is goed.
    dit zal niet langer moeten duren als 1 Minute.
    je kan als windows klaar is met zoeken en instellen van de driver nu in de toolkit klikken op (onder ADB options)
    "Attached devices" je zou dan A0001 moeten zien in een CMD (zwart venster) dat is je Oneplus one telefoon.
    en dat betekend dat windows ze taak goed gedaan heeft om de driver goed te instaleren.
    geef even een bericht hier onder zo dat we kunnen kijken waarom die tool de telefoon niet ziet. meest waarschijnlijk is dat de drivers niet goed geinstaleerd zijn. evt de pc herstarten en eerst de telefoon aan de pc hangen in fastboot mode en dan de tool starten.

eigelijk is het een makkie ! .. als de telefoon word gezien door de tool. dan hoef je nu alleen maar te drukken op
    "Unlock Bootloader" de tool gaat dus nu de bootloader open zetten.

!! heel belangrijk. houd de telefoon verbonden tijdens dit process!!
    als goed is herstart de telefoon na een paar seconden. zo Ja !. dan is het gelukt.

herstart nu de telefoon weer in fast boot
    (power + volume omhoog) en gebruik nu in de tool de optie.
    Install recovery.
    kies in het uitklap menu voor TWRP ( uit gesproken als Twurp :p ) dit is bij heel veel mensen de meest gekozen aan gepaste recovery software.
    klik op "Flash"

!! heel belangrijk. houd de telefoon verbonden tijdens dit process!!
    de telefoon zal vanzelf in TWRP starten. ja dit duurt even.

..

Sum up so far
    • je heb je telefoon als goed is de bootloader open gezet.
    • je heb TWRP geïnstalleerd.
    alles Check ?

mooi. dan kan je nu een custom rom installeren.

kies je voor Lineage ?
    prima.
    haal de Zip via je telefoon (opo) binnen
    https://download.lineageos.org/bacon <- kies de bovenste dan heb je de nieuwste.

ook moet je de Gapps downloaden.
    deze haal je hier
    https://opengapps.org/
    Schermafbeelding 2018-06-29 om 14.11.45.png
    Zorg dat je
    onder Platform ARM heb , onder Android 8.1, en onder variant stock.
    de stock betekend dat het de apps zijn die normaal ook met android mee komen.

als je slim bent download je dit via je opo. je kan het ook op je pc downloaden en later op je telefoon via USB zetten..

Dus check list
    • Rom (lineage).
    • Gapps
    nu zet je de telefoon uit. en ga je dus de telefoon herstarten in TWRP. dit keer start je met Volume omhoog + power buten op (deze houd je vast tot je een tril voelt in de telefoon)
    zie je iets anders als twrp moet je terug naar de stap waar ik zei dat je twrp moest instaleren.

TWRP.
    (zorg dat je telefoon opgeladen is of word)
    in TWRP ga je naar Wipe.
    daar Wipe je alles.. behalve de SD / internal opslag daar heb je als goed is net je ROM en Gapps op gezet.

dan ga je terug naar het hoofd menu van TWRP. daar zie je Instal.
    daar kun je kiezen om zips te installeren.
    ga naar de map waar je de ROM heb neer gezet (waarschijnlijk download)
    en kies voor add another zip en zoek dan naar je Gapps.

het is heel belangrijk dat je ook Gapps (google standaard apps) op je telefoon zet. anders werkt bv de playstore niet en nog een aantal dingen niet !

nu moet je wachten. de telefoon (TWRP) gaat nu de installatie doen. dit duurt even.
    als dit klaar is zul je zien Done en kun je de telefoon herstarten (dat is een optie onder ergens)
    als dat klaar is.
    dan moet je wel even wat geduld hebben. je zult moeten wachten want android word nu echt pas ingesteld. je zult echt een hele tijd naar het laad scherm kijken. met een bolletje dat van links naar rechts gaat.
    wat ik al zei. leg de telefoon aan de lader. zo dat hij niet uit kan vallen tijdens dit proces mag de telefoon niet uit vallen want dan kan je dus overnieuw beginnen.

als dat allemaal klaar is.. Gefeliciteerd. je heb nu lineage op je telefoon

Last edited: Jun 29, 2018

3. Wim Kreuger Cupcake Jul 3, 2018

Wim Kreuger, Jul 3, 2018 :
    Zo, ik ben eens voorzichtig begonnen.
    Maar helaas, ik loop vast nadat ik de telefoon via usb aan mijn pc geknoopt heb.
    Ik heb het ding in fastboot gestart. Ik sluit de usb aan en hoor de pingel dat een apparaat aan de computer aangesloten wordt. Krijg geen meldingen over drivers die geïnstalleerd moeten worden en klik vervolgens op attached devices in de Toolbox. Een Dosbox opent en daar zie ik de volgende tekst:
    adbserver is out of date. killing.....
    ADB server didn't ACK
    *failed to start daemon*
    error: unknown host service

C:\OPO

Dan houdt het op.
    Ik zie in de verkenner ook geen A0001 te voorschijn komen.
    Dat gebeurt dan weer wel als ik de telefoon normaal start en aansluit via USB.
    Groet,

Wim

4. burgkop Ice Cream Sandwich Aug 10, 2018 at 10:51 PM

burgkop, Aug 10, 2018 at 10:51 PM :
    Jammer, ik zit mee te lezen, zie dus geen goede afloop.
    Ben ook al langere tijd op zoek naar een - Stap Voor Stap - NL handleiding om Lineage OS op de OpO te krijgen, met dezelfde versie Bacon als hierboven omschreven van Wim Kreuger.
    Ik vind het allemaal erg link om eraan te beginnen, als leek, heeft mij al eens een telefoon (Alcatel) gekost, met het geklooi van rooten.

Ik neem aan dat je moet beginnen om alle gedownloade bestanden in een Map op je Buroblad (Windows 8) te zetten, niet ingepakt en niets op de telefoon zelf?

Wim, ben je er verder nog uitgekomen, of ligt telefoon nu werkloos in een hoek?

Groeten,

Fred.

5. Wim Kreuger Cupcake Aug 11, 2018 at 2:32 PM

Wim Kreuger, Aug 11, 2018 at 2:32 PM :
    Nee Fred, ik hoop maar dat iemand weer gaat reageren, want ik zou het erg graag willen doen.
    Ik vind het toch zonde dat die toch mooie telefoon nu werkloos in een hoek van bureau ligt.
    Groet,

Wim

6. burgkop Ice Cream Sandwich Aug 12, 2018 at 9:47 PM

burgkop, Aug 12, 2018 at 9:47 PM :
    Hallo Wim,
    Dat is dan toch wel jammer, dan kom je ook niet verder.
    Daar ben ik zo bang voor: dat ie onbruikbaar gaat worden omdat het weer net iets anders gaat als verwacht.
    Die van mij staat overigens dag en nacht st-by, bellen doe ik eigenlijk nooit, en gebeld wordt ik ook zelden.
    Heb hem wel altijd bij mij als ik van huis ben, je zult maar moeten bellen.
    Heb ook geen data abonnement, alleen prepaid met auto opwaarderen.

Zo vreemd dat er veel mensen zijn die hem wel hebben omgezet naar Lineage, maar er is eigenlijk niemand die er - Stap Voor Stap - even wil inhaken om verder te helpen.
    Neem niet aan dat het bij iedereen soepeltjes ging, zullen heus wel mensen tegen problemen zijn aangelopen.

In het Engels is er wel meer te vinden, maar dat maakt het voor mij in ieder geval allemaal extra moeilijk.

Heb je het al eens opnieuw geprobeerd, of loop je dan steeds bij hetzelfde "vast"?

Ik heb nog een oude Samsung Note 2 liggen, daar zou ik het ook op willen zetten als het gelukt is met de One.
    Kan het ook als eerste doen op de Note, maar daar heb ik eigenlijk helemaal nog niet na gekeken hoe dat zou moeten.

Ik zie dat wij even oud zijn.:D

Groeten,

Fred.