0
För- och nackdelar med root

1. DeluxeNoone
    Ice Cream Sandwich Oct 15, 2014

DeluxeNoone , Oct 15, 2014 :
    Fungerar det bra och felfritt ?
    Någon skillnad med telefonen efter man låst upp bootloadern ?

2. tm1982
    Honeycomb Oct 15, 2014

tm1982 , Oct 15, 2014 :
    Man märker ingen skillnad efteråt, förutom då att man kan köra appar som kräver root..

Dock ska man tänka på att vissa appar nekar användning om man har rootat telefonen.
    tex. hbo.

3. Sprutut
    Cupcake Oct 15, 2014

Sprutut , Oct 15, 2014 :
    Bör inte vara någon skillnande på en rootad och låst telefon.
    Rootade min, som kör 38r (senaste), för att kunna ändra telefonens DPI, tyckte allt var alldeles för stort innan men annars är det ingen skillnad.

Hellstrm likes this.
  4. d-berg
    Cupcake Oct 16, 2014

d-berg , Oct 16, 2014 :
    Det kan tilläggas att HBO appen inte funkar på en helt standard one+ heller.
    "service is not available on this device because it has been modified"
    Så just den biten spelar nog mindre roll.

5. Hellstrm
    Lollipop Oct 16, 2014

Hellstrm , Oct 16, 2014 :
    Jag kör rootad, skulle gissa på att det nog är väldigt många som köper en OPO som faktiskt rootar den, dels för att det är så lätt och för att det är till den målgruppen de vänt sig.
    jag rootade för att kunna ändra Dpi:n och köra xposed bla :)

6. rmhq
    Gingerbread Oct 16, 2014

rmhq , Oct 16, 2014 :
    Jag har inte rootat min OPO, men det är enbart för att jag inte orkat/hunnit. Alla mina andra lurar har varit rootade, som min Note 3a jag hade innan jag fick min OPO. För mig är den största anledningen till att roota för att kunna ändra DPI. Då allt är så fruktansvärt sort annars :)

7. torghandlarn
    Cupcake Oct 16, 2014

8. Asawi
    Eclair Oct 16, 2014

Asawi , Oct 16, 2014 :
    Har rootat för att kunna ändra en pytteliten detalj i en systemfil.
    Tappade root när 38R gick in. Såg att jag hade fått mer pinnar på signalstyrkan. Rootade igen och tappade pinnarna i signalstyrkan (kollade förstås även dB-värdet). Tog bort root och pinnarna kom tillbaka. Fattar inget, för root ska ju inte påverka nåt sånt, men icke desto mindre var det precis vad som hände. Just nu behöver jag inte root till något, men får jag mer tid och kommer på något jag behöver root till ska jag experimentera mer. Härligt med en mobil som man bara rootar för att man är klåfingrig och nyfiken av sig, inte för att man "måste" för att få den OK! ;)

9. netr0pa
    Jelly Bean Oct 17, 2014

netr0pa , Oct 17, 2014 :
    Jag rootade min för flera anledningar:

1) Jag väljer att stanna på 25R men vill ändå ha nyaste cameranext.apk från 38R så jag rootar å efteråt installerar ES File explorer. Därefter tar jag bort cameranext.apk från system folder. Nu sitter 38R camera app på och jag slipper installera appen varje gång telefonen reboot.

2) Jag tycker om Xposed och alla modules jag behöver som tex: Greenify, Wakelock detector, Xmultiwindows, etc.

3) Jag gillar Viper4android

4) Man fördärvar inte garantin bara för att man rootar - inte för att OPO har nån "garanti" i och med deras sämsta support men men ... det är alltid nåt.

mul3n likes this.
  10. DeluxeNoone
    Ice Cream Sandwich Oct 21, 2014

11. mebj
    Froyo Oct 25, 2014

mebj , Oct 25, 2014 :
    Har rootat min främst för att kunna göra ordentlig backup (med Titanium Backup och via Clockworkmod´s backup). Fungerar jättebra. Dessutom förenklar det en massa annat, t ex att ändra skärmupplösningen till något vettigare, ta bort sådant man inte vill ha mm.

12. DeluxeNoone
    Ice Cream Sandwich Oct 30, 2014

13. Asawi
    Eclair Oct 30, 2014

Asawi , Oct 30, 2014 :

Provade och fick det inte att funka. Trixade inte så ycket eftersom det funkade alldeles utmärkt att göra det "manuellt".

14. DeluxeNoone
    Ice Cream Sandwich Oct 31, 2014

DeluxeNoone , Oct 31, 2014 :
    Perfekt tack för svar, då blir det manuellt :)

15. erssoy
    Cupcake Nov 1, 2014

erssoy , Nov 1, 2014 :
    Hej

Har haft min OPO i nu en månad men har inte helt förstått mig på vad "roota" innebär? DPI?

16. Sillysaur
    Froyo Nov 2, 2014

Sillysaur , Nov 2, 2014 :
    Väldigt värt att roota, skönt att bli av med bloatware, sätta in reklamblockerare, och greenify! :D

17. tm1982
    Honeycomb Nov 3, 2014

tm1982 , Nov 3, 2014 :
    Gjorde de manuellt enligt guide på forumet här. Är ju inte direkt mycket att skriva i för att bli klar, dock kan de ju krångla med drivrutiner då.

18. Jilixi
    Cupcake Nov 26, 2014

Last edited: Nov 27, 2014

19. Psicosis
    Marshmallow Nov 26, 2014

Psicosis , Nov 26, 2014 :
    http://lmgtfy.com/?q=Fördelar med att roota Android
    http://lmgtfy.com/?q=Best Apps for Rooted Android phones
    Behövde du verkligen fråga det här...?

Födelar: Tillgång till appar och funktioner du inte kommer åt i vanliga fall,

Nackdelar: Om man inte gör det direkt out of the box försvinner ALLT. Mycket kan man göra backups på, men inte allt. Appar så som Mobilt Bank ID måste skaffas på nytt. Det är ärligt talat det enda jag retat mig på sen jag rootade min. Allt annat ligger ju på DropBox eller Google så det mesta synkas automatiskt när man lagt in sina konton igen.

Sockervinge, lucky9 and NickeD like this.