89
[GUIDE] PayPal

1. AlwaysKevin
    Ice Cream Sandwich Jul 15, 2014

AlwaysKevin , Jul 15, 2014 :
    Regelmatig verschijnen er op het forum vragen met betrekking tot het gebruik van PayPal. Dit was de reden dat ik al meer dan een jaar geleden besloot om dit topic te maken. Als ervaren PayPal gebruiker (zakelijk en privé) heb ik deze basishandleiding destijds geschreven om de hoeveelheid vragen te verminderen en om te zorgen dat er geen invites verspild raken. Ongeveer een jaar later (Augustus, 2015) is het tijd voor een update, omdat er het een en ander veranderd is!

Alhoewel het waarschijnlijk lang niet voor iedereen nodig is schrijf ik hierbij een handleiding voor beginnende PayPal gebruikers of mensen die überhaupt nog geen PayPal hebben. Om de One Plus One of One Plus Two aan te schaffen heb je allereerst een PayPal account nodig. In deze handleiding omschrijving ik de registratie, het koppelen van eventuele bankrekening of creditcards (optioneel) of het eenmalig overstorten van gelden naar je PayPal rekening.

Stap 1. Website
    Allereerst ga je natuurlijk naar http://www.paypal.nl. Wanneer je op de website komt zie je allemaal filmpjes van ondernemers of het dagelijks leven van mensen. Heel spannend allemaal! Midden op het scherm vind je deze knop! Klik deze aan!

Stap 2. Kies een soort account
    Selecteer het soort account dat je wil openen en klik op de button 'Doorgaan'. Omdat ik er vanuit ga dat de meesten hem als particulier zullen aanschaffen kiezen wij in deze handleiding voor 'Privé-rekening'.

Stap 3. De registratie
    Ten opzichte van vorig jaar is er wat veranderd bij de registratie van je PayPal-account. Allereerst kom je bij het linker formulier waarin je, jouw woonland, e-mailadres en wachtwoord moet invoeren. Voer de captcha code in en klik op de button 'Doorgaan'. Daarna kom je bij dit rechter formulier waar je enkele persoonlijke gegevens moet invoeren. Wanneer je dit gedaan hebt moet je akkoord gaan met de Gebruikersovereenkomst en het Privacybeleid van PayPal. Plaats het vinkje en klik op de button 'Akkoord en rekening openen'.

Stap 4. (OPTIONEEL) Koppelen van je bankrekening of creditcard

Zodra je op de button 'Akkoord en rekening openen' hebt geklikt wordt er aan je gevraagd hoe je jouw aankopen wilt gaan betalen. Je krijgt hier de optie om een bankrekening of creditcard te koppelen. Je hebt geen mogelijkheid om dit scherm over te slaan. Wanneer je geen permanente koppeling wilt maken, ga je naar http://www.paypal.nl, zodat je bij het dashboard komt.

Stap 5. Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd! Je hebt nu een PayPal rekening! Zo moeilijk was dat niet toch? Je moet nog wel even je e-mailadres verifiëren door middel van een linkje in je mailbox.

Stap 6. Het dashboard

Je komt nu op een dashboard. Zoals je ziet ben je nog blut. Het dashboard en menu zien er als volgt uit:

Stap 7. Paypal opwaarderen via iDEAL
    Om makkelijk en vrijwel zonder problemen de One Plus One of One Plus Two af te rekenen, raad ik je aan om geld toe te voegen aan jouw PayPal account. Dit kan door middel van overschrijving, maar ook via iDEAL (Nederlands). Ik raad je aan om het via iDEAL te doen, omdat het geld gelijk bijgeschreven wordt op je PayPal-rekening. Dit kun je doen door 'Geld toevoegen via iDEAL' te klikken.

Stap 8. Money2 toegang geven tot jouw account
    Een nieuwe website met de naam money2.nl opent. Dit is een partner van PayPal Op deze website dien je in te loggen met jouw PayPal-account. Er wordt gevraagd om bepaalde gegevens uit je PayPal te delen met Money2. Klik op 'Akkoord'.

Stap 9. Kies een bedrag en jouw bank
    Vervolgens kom je bij dit scherm, waarin je kan kiezen hoeveel geld je door middel van iDeal wil overmaken naar jouw PayPal account. Let's play save. Ik ga €350,- op mijn PayPal account zetten. Zo kan je bijvoorbeeld nog accessoires kopen op Ebay waar PayPal ook gebruikt wordt als betaalmethode. Ik gebruik PayPal vaker, dus geen probleem als er geld overblijft.

Stap 10. Betaal door middel van iDeal
    Ga door het iDeal proces dat voor jouw bank van toepassing is. Als je klaar bent, wordt jouw iDeal transactie geverifieerd. Dit kan ongeveer 10 seconden duren. Daarna krijg je dit scherm met de mededeling dat het geld op jouw account staat. Je kunt zelfs op sociale media delen dat jij zojuist een groot bedrag op je PayPal hebt gezet! Fantastisch toch?

Stap 11. Tijdelijke digitale rijkdom!
    Om te kijken of het allemaal gelukt is klikken we op de link: 'Klik hier om naar uw PayPal-reking te gaan'. En ja hoor! Onze iDeal betaling staat op ons account! Gefeliciteerd, je bent nu klaar om je langverwachte OPO te bestellen!

Stap 12. Kopen!
    Zodra je jouw invite hebt kun je nu met je PayPal saldo een One Plus One of One Plus Two kopen. Hieronder vind je nog enkele foutmeldingen die voor kunnen komen met uiteraard een passende oplossing.

Bedankt voor het lezen! Opmerkingen, suggesties, vragen en/of alle vormen van feedback zijn natuurlijk van harte welkom! Er staat een team van enthousiastelingen paraat om alle je vragen te beantwoorden. Hieronder vind je enkele ervaringen of foutmeldingen die voor kunnen komen.

Foutmeldingen
    Oplossing: Mocht je net een PayPal account hebben aangemaakt en met iDeal een bedrag erop hebben gezet, dan kan het zijn dat niet meteen een betaling kan doen. Je krijgt dan bovenstaande melding. Dan blokkeert PayPal dit om veiligheidsredenen, maar even bellen naar het gratis klantenservice nummer van PayPal lost dit op. Paypal geeft namelijk aan dat er via China vaak frauduleuze activiteiten plaatsvinden.

Ervaringen
    Ervaring creditcard bij bestellen OPO (1)
    Ervaring creditcard bij bestellen OPO (2)

Met vriendelijke groet,
    Kevin

Last edited: Aug 13, 2015

2. Reverb
    Jelly Bean Jul 15, 2014

AlwaysKevin likes this.
  3. Plenkske
    Assistant Head Moderator Assistant Head Moderator Jul 15, 2014

Plenkske , Jul 15, 2014 :
    Goed bezig, duidelijk omschreven!

Nee, een link in de new members guide.

4. Reverb
    Jelly Bean Jul 15, 2014

Reverb , Jul 15, 2014 :
    Oh, wat jij wilt :(

5. Plenkske
    Assistant Head Moderator Assistant Head Moderator Jul 15, 2014

Plenkske , Jul 15, 2014 :
    Meer stickies word het niet overzichtelijker op hebben we eerder gemerkt...

6. Skizz
    Community Veteran Jul 15, 2014

Skizz , Jul 15, 2014 :
    Handige guide, bedankt
    @AlwaysKevin !
    Ik ga deze thread maar niet sticky-en omdat het dan al snel weer te druk gaat worden met stickies, ten slotte is dit een thread die iedere persoon maar hooguit 1 keer nodig heeft. :D
    Een link in de New Members guide zou misschien wel handig zijn, misschien dat @Jonas dat kan doen.

AlwaysKevin likes this.
  7. AlwaysKevin

Bedankt voor het compliment! Ja, begrijp ik! Zolang New Members Guide bovenaan plakt komt het helemaal goed! Staan vrijwel alle need-to-knows in!

8. tharonny
    Cupcake Jul 15, 2014

tharonny , Jul 15, 2014 :
    Bedankt voor de guide! Had al wel van money2 gehoord, maar vertrouwde het nog niet erg. Ik begrijp dat er veel mensen zijn die dit gebruiken, dus dan ga ik het ook maar op wagen mocht ik nog een invite ontvangen.

Gebruik je het zelf ook (Money2)?

9. AlwaysKevin

Ik heb zelf gewoon een koppeling, maar als ik weet dat bepaalde site's het 8-dagentraject kunnen hanteren, dan doe ik het via iDeal. PayPal adverteert er zelfs mee! En het komt gewoon voor in het PayPal menu, dus waarschijnlijk hebben ze gewoon een zakelijke deal. En van PayPal mag je verwachten dat ze dat goed geregeld hebben.

10. tharonny
    Cupcake Jul 15, 2014

tharonny , Jul 15, 2014 :
    Daar heb je absoluut gelijk in. Bedankt voor de info!

AlwaysKevin likes this.
  11. bramdegroot
    Gingerbread Jul 15, 2014

bramdegroot , Jul 15, 2014 :
    ik heb net met moeite alles zelf uit zitten vogelen, heb ik besteld kom ik hier heeft iemand een briljant stappenplan gemaakt!

helemaal perfect, zelf heb ik het ook zo gedaan:)

AlwaysKevin likes this.
  12. The Joker
    Marshmallow Jul 15, 2014

AlwaysKevin likes this.
  13. Mrdust7
    Eclair Jul 15, 2014

AlwaysKevin likes this.
  14. alien433
    Eclair Jul 15, 2014

AlwaysKevin likes this.
  15. peterkajokole
    Froyo Jul 15, 2014

16. nickmartens1980
    Eclair Jul 15, 2014

nickmartens1980 , Jul 15, 2014 :
    Hmm, niet zo'n fan van paypal. Het zou fijn zijn als we dit gewoon via creditcard of ideal kunnen betalen

thomas3127, m98vdh, mstefanz and 3 others like this.
  17. AlwaysKevin

Bij het bedrag 350,00 dat nu in mijn historie staat van MediaMedics gaat het om de overboeking van money2.nl. Dit een geautomisseerd proces. Als je deze terugstort kost dat je 5 euro administratiekosten, omdat zij handmatige handelingen moeten verrichten. Binnen 5 dagen komt dat weer op je rekening. Bij normaal terugstorten tussen vrienden etc. verschilt het heel erg. De PayPal site zegt er dit over!

18. peterkajokole
    Froyo Jul 15, 2014

peterkajokole , Jul 15, 2014 :
    jou geef ik gelijk

thomas3127 and nickmartens1980 like this.
  19. TeunvdEinden

bramdegroot and AlwaysKevin like this.
  20. AlwaysKevin

Dat vat ik dan maar op als een compliment. Ik vond hem leuk en moest lachen:D

rol3517, Bub389 and TeunvdEinden like this.