41
[Guide] Root till Oneplus One

1. tomasino
    Eclair Feb 21, 2015

2. greyneon
    Eclair Feb 21, 2015

greyneon , Feb 21, 2015 :
    Kan faktiskt inte uttala mig om den appen. Men om du vill ha vägledning så skicka ett pm så ska vi lösa det

3. byBanana
    Cupcake Feb 23, 2015

4. robponce
    Cupcake Mar 23, 2015

robponce , Mar 23, 2015 :
    Jag har rootat min OPO. Allt fungera som det ska men Tivotogo vill inte fungera trots att jag har installerad Xpose som man använder till att lura apparna att telefonen är orootad. Jag undrar om någon har en lösning på detta. Min enda gissning är att det finns ett program till eller tillägg som ska aktiveras för att kunna Köra Tivotogo appen. Men jag har inte lagt det till undantags lista i RootCloak som hjälper att lägga till undantaget. Däremot fungerade för Cmore play. Kan någon hjälpa mig?

5. kerex132
    Donut Apr 1, 2015

kerex132 , Apr 1, 2015 :
    Tack för att du tog din tid för att göra den här guiden, kan komma att användas i framtiden när jag får min telefon! :)

6. greyneon
    Eclair Apr 3, 2015

greyneon , Apr 3, 2015 :
    Har ingen aning faktiskt men om jag får tid över kan jag ta en titt på detta om du vill?

7. MamyAnna
    Cupcake Apr 14, 2015

MamyAnna , Apr 14, 2015 :
    Fick mobilen idag meeeeeeeeeeeeeen GUUUUUUUDDDD nu kommer den här vrf har jag köpt denna mobil fråga upp:mad::(:(:( har suttit i flera timmar och försökt att roota har till och med kollat på olika instruktioner på youtube men ändå så failar jag:confused::(:(:(:(:(:(:(:( först så står det cannot unlock this device cannot flash och sen när jag följde så kunde jag inte updatera SuperSU i telefonen:(:mad::mad::mad::mad: ursäkta grammatiken men blir så jäkla arg ..... har liksom reboot telefonen 20ggr och är rädd att den kommer att gå sönder snart :confused:o_O

8. Psicosis
    Marshmallow Apr 14, 2015

Psicosis , Apr 14, 2015 :
    Funkar det inte gör du tyvärr något fel. Svårare än så är det inte. Jag satt själv en hel eftermiddag / kväll med min lur innan jag fick ordning på det. Jag hade helt enkelt inte följt instruktionerna rätt. Och som det låter har inte du gjort det heller.

Har du verkligen låst upp bootbootloadern? Börja med att kontrollera det. Enbart när du är helt säker på att det är gjort ska du börja bekymra dig för allt det andra.

9. MamyAnna
    Cupcake Apr 14, 2015

Har satt och kollat vad jag har gjort för fel, dock blev det samma resultat? Först så kom det upp att det inte gick att låsa upp bootloadern, men sen så fungerade den var tvungen att installera om hela grejen och sen starta om datorn. Alltså har följt https://www.youtube.com/watch?t=735&v=hjCWrb-_0no + länken jag skickade först,startat om mobilen i gud vet hur många timmar,installerat om samt startat om datorn samma rutin i flera timmar.Så jag gav upp och kopierade cm12, klistrade in i opo filen och sen klart! :rolleyes: Stupid move I know! men tänkte eftersom att mobilen är ny och har ingenting där så kan jag lika gärna bara uppdatera detta?:(

10. Psicosis
    Marshmallow Apr 14, 2015

Vaaaaa? Försöker du uppdatera den genom att klistra in filen direkt i telefonen? Via usb? o_O

11. Psicosis
    Marshmallow Apr 14, 2015

@MamyAnna Jag kan försöka hjälpa dig så gott jag kan men isåfall får du se till att skriva så nogrant och utförligt du kan hädan efter. Jag sitter fortfarande och kliar mig i huvudet efter din sista post.

Till att börja med: Återställ telefonen helt och hållet LÄNK

När detta är klart läser du så noga du bara kan (flera gånger om så krävs) igenom den HÄR guiden. Det är vad jag använde mig av så jag vet att den funkar.

Är det något du är osäker på är det bara att fråga.

Gör du dock PRECIS som guiden beskriver skall det inte vara några problem. Övriga ärenden så som CM 12 tar vi hand om när du lyckats låsa upp och roota din lur.

Last edited: Apr 14, 2015

NickeD and timebandit like this.
  12. timebandit
    Oreo Apr 14, 2015

timebandit , Apr 14, 2015 :
    Instämmer med @Psicosis. Den guiden är den bästa enligt mitt tycke och är helt felfri.
    Förstår du inte något? Läs igen. Förstår du ändå inte? Läs igen. Läs tills du förstår och kan allt så du faktiskt vet vad du gör. För du kan faktiskt göra telefonen obrukbar om du slarvar.

NickeD and Psicosis like this.
  13. MamyAnna
    Cupcake Apr 14, 2015

Mhm.. Bara klistrade in uppdateringen vilket fungerade bra men jag vet att det var dumt gjort.
    Jag hade läst igenom och kollat på instruktionerna både här och youtube. Gav upp helt enkelt. Men tack för hjälpen! Ska försöka igen:)

14. markus9312
    Froyo Apr 19, 2015

markus9312 , Apr 19, 2015 :
    så.. ska fixa custom kernel så att man blir av med wakelock problemet (android system som drar batteri)
    Funkar denna guide till CM12s? Tänkte så man inte brickar telefonen..

15. timebandit
    Oreo Apr 19, 2015

timebandit , Apr 19, 2015 :
    Vilken kernel har du tänkt använda då? Det är dessvärre inte kerneln som är problemet där utan Google Play Services som innehar felet.
    Men prova du andra kernels ändå, alltid kul å flasha å leka lite :)

16. Simonisgren
    Cupcake May 4, 2015

17. greyneon
    Eclair May 4, 2015

greyneon , May 4, 2015 :
    Att du ger dig som ägare av enheten root åtkomst av systemet. Dvs åtkomst åt interna kommandon etc för appar.

Exempelvis att modifiera grundinställningar som är låsta för grundanvändaren.

Mer eller mindre Får du åtkomst till allt i enheten.

Root är själva system administratören i ett Linux system som android är.

Hoppas jag svarade på frågan :) annars fråga gärna mer

18. kool-g-rap
    Cupcake May 11, 2015

kool-g-rap , May 11, 2015 :
    **** vad jag blir galen, har försökt roota telefonen i timmar men lyckas inte. Ni får tycka att jag är efterbliven men sånt här är inte riktigt min grej.

Jag har uppdaterat till nya android och CM12 och det finns dåligt med guider för att roota CM12 på mac. Jag har försökt använda "Bacon root Toolkit" på min gamla pc då den finns med CM12 men det är typ omöjligt att installera rätt ADB drivers så det har jag gett upp helt.

Till mac finns det ett program "OneToolkit" som fungerar perfekt att rota med problemet är att det fungerar inte till CM12 utan är gjort till 11an så jag måste uppdatera vissa filer i kittet och skulle vara extremt tacksam om ni kunde hjälpa mig att säga vilka jag måste uppdatera.

Är det "twrp.img" eller "SuperSU201.zip" kan jag gissa?

Efter att jag "rootat" luren och ska försöka igen så kommer jag bara till Cyanogen recovery istället för rutorna där man kan välja advanced osv.. Vad göra?

Eller finns det något ställe i Sverige där jag kan lämna in luren och få den rootad?

Last edited: May 12, 2015

19. Psicosis
    Marshmallow May 12, 2015

Psicosis , May 12, 2015 :
    Toolkits är enligt mina erfarenheter inte det bästa, oavsett hur smidigt det är. Man lär sig betydligt mer på att göra allting själv. Nu sitter du dock på en Mac så det blir aningen mer komplicerat i ditt fall.

Det första jag hittar är detta men jag förmodar att du redan sett det? :https://forums.oneplus.net/threads/...ll-cm12-nightlies-on-your-oneplus-one.278311/

Du skulle ju i teorin kunna "backa" till 11S men det kräver ju fortfarande att du lyckas få in en egen recovery.

Har du mer information om processen för jag kan omöjligt svara på vad som behöver ändras utifrån det du skriver. Men om du vill prova att byta ut TWRP och SuperSU är det bara att leta upp deras oficiella sidor och ladda ner de senaste versionerna därifrån.

Angående att lämna in den: Jag tror du har större chans att få hjälp om du ber en kompis eller rent av någon här eller i FB-gruppen som bor i närheten. Eller så får du köpa dig en Windows-maskin och göra det på den ;) Skämt åsido, hoppas du får ordning på det!

20. niklasfrosteryd
    Cupcake May 12, 2015