1
Lagar ni era egna telefoner?

1. joens
    Lollipop Aug 2, 2014

joens , Aug 2, 2014 :
    Tjena.

Då mer eller mindre alla har en smartphone och det verkar som om hälften av ägarna tappar sina telefoner jämnt och ständigt så har det ju dykt upp en massa skumma aktörer när det gäller skärmbyte osv osv.

Men jag är av den sorten som vägrar låta någon annan göra något åt mig som jag själv kan göra.
    Byta en display eller ett glas är enligt mig ganska lätt. Har inte gjort det på stora mängder men har ändå gjort det på ett par telefoner.
    Ska tillägga att jag aldrig förstört ett glas på en telefon men har vid något tillfälle kommit över en billig trasig telefon, köpt den, bytt glas, använt den några månader och sedan sålt den.

Har även bytt åt några kompisar och kollegor.

Men vad säger ni, är ni rädda för att öppna era telefoner och laga dem?

En annan sak som jag har funderat på är det här med reservdelar på typ eBay till OPO.
    Många andra har ju mängder med delar som man kan köpa och byta.
    Hur tror ni det kommer bli med OPO? Kommer jag kunna köpa mig en display/glas och byta denna om olyckan skulle vara framme?

timoriel likes this.
  2. drElectronic
    Gingerbread Aug 2, 2014

drElectronic , Aug 2, 2014 :
    Jag lagar många av mina grejor själv, om det nu inte finns garanti man kan nyttja. Skulle helst inte vilja att någon annan gör det, för i mitt jobb som servicetekniker för mobila enheter, ser jag dagligen hur mobilerna misshandlas av mina inkompetenta kolleger. :eek:

3. joens
    Lollipop Aug 2, 2014

joens , Aug 2, 2014 :
    När man hör det så är det ju ytterligare en sak som gör att man vill göra det själv.
    Då blir det en del meck åt kompisar och sånt med eller du undviker det?

4. Baloarab
    Eclair Aug 2, 2014

Baloarab , Aug 2, 2014 :
    Skulle varit roligt med en enkel guide på svenska från din sida? Vad sägs om det?
    Jag syftar då på skärmbyte :]

benyaminson, Macke and joens like this.
  5. Zippeer
    Honeycomb Aug 2, 2014

Zippeer , Aug 2, 2014 :
    Sedan jag började jobba så hade jag lagat min egen lur men eftersom jag aldrig haft problem med någon av mina telefoner så har jag inte behövt göra det.

Får se om det råkar hända något med OPOn. Beroende på vad det är och vad kostnaden blir för del vs skicka in.

joens likes this.
  6. joens
    Lollipop Aug 2, 2014

joens , Aug 2, 2014 :

När det gäller OPO då menar du?
    Eller vilken telefon tänker du på?

7. joens
    Lollipop Aug 2, 2014

joens , Aug 2, 2014 :

Kan förstå det.
    Har jobbat med elektronik innan och har lagat en del plasma/lcd och sådana saker.
    Snubblade över en trasig iPhone som en kompis tappat som han ville ha lagad och frågade mig om jag kunde. Hade aldrig gjort det men konstaterade att det inte var så svårt och det gick ju bra. :)

Ska byta på en S4 mini och en vanlig S4 med inom kort.

8. joens
    Lollipop Aug 2, 2014

joens , Aug 2, 2014 :
    Fixar @Carl en telefon och en skärm så ska ni få se på en guide som heter duga!

9. Zippeer
    Honeycomb Aug 2, 2014

Zippeer , Aug 2, 2014 :
    Samsung är jävligt lätta att byta på jämfört med iPhone så de ska inte bli några problem:)

10. SAB193
    Donut Aug 3, 2014

SAB193 , Aug 3, 2014 :
    Vilken leverantör av glas rekommenderas?
    Behöver byta på min S3, såg inte så svårt ut på Youtub en varmluftpistol termometer och något smalt att lyfta glaset såg ut att vara allt

11. joens
    Lollipop Aug 3, 2014

joens , Aug 3, 2014 :
    Jag brukar köpa något från eBay som verkar bra.
    Det brukar ingå tejp och allt sånt så det är inga större problem.

S3an var väldigt lätt att byta :)

12. Zippeer
    Honeycomb Aug 3, 2014

Zippeer , Aug 3, 2014 :
    Ingen aning eftersom jag jobbar på en auktoriserad verkstad så köper vi allt från Samsung.

13. SAB193
    Donut Aug 3, 2014

SAB193 , Aug 3, 2014 :
    Anledning till min fråga var att jag bytte glas på en Defy, visseligen var nog digiticer(felstavat) med ochså
    Det var enkelt att byta men funkade inte perfekt , delen högst upp svarade inte på rörelse. Överallt annars var det full funktion

Så man ska nog försöka hitta en inte alltför okänd levererantör....

14. joens
    Lollipop Aug 4, 2014

joens , Aug 4, 2014 :
    Tja, det är nog lite lurigt.
    På iphone så byter man ju skärm och allt.
    Helt otroligt att en skärm med rubbet kostar under 200:-.... men en samsungskärm kostar upp mot tusenlappen.

Visst, kanske lite andra volymer på utbytesmarknaden och så men ändå.

Har sett en del annonser om folk som byter på iphone 4 och 4s för runt 350spänn. det är ju inte farligt.
    Frågan är vad som skulle hända om de har sönder den när de byter så den inte fungerar.
    Det är ju uppenbarligen privatpersoner som gör det, så vad har man för säkerhet?

15. joens
    Lollipop Aug 4, 2014

joens , Aug 4, 2014 :
    Nu kom en kollega och frågade om jag kunde byta skärm+glas(allt) på en S4.
    Borde vara lite mer pilligt men inte omöjligt?

16. Isakksson
    Donut Aug 4, 2014

Isakksson , Aug 4, 2014 :
    Brukar byta mina delar själv. Bytter linsen till min S2:a vilket var lite pilligt tills jag insåg att jag gjorde fel.

joens likes this.
  17. joens
    Lollipop Aug 5, 2014

joens , Aug 5, 2014 :
    Du råkar inte ha en skärm som är hel eller trasig till en GT-I9506.
    Har en framför mig som åkt i backen och tänkte kolla så det enbart är skärmen innan jag köper en nu.

Allt verkar fungera utan digiticer+skärm.
    Helt mörkt!

18. Zippeer
    Honeycomb Aug 5, 2014

Zippeer , Aug 5, 2014 :
    Tyvärr inte..

19. joens
    Lollipop Aug 5, 2014

joens , Aug 5, 2014 :
    Förstår det. Var mer en chansning för att slippa köpa en för tusenlappen och inse att resten också är mos... ;)

20. timoriel
    Donut Aug 6, 2014

timoriel , Aug 6, 2014 :
    Har försökt laga min LG G2 som fick ta sig ett dopp för några veckor sedan. Plockat isär den och rengjort med alkhol, samt bytt batteri. Nu tar den laddning och startar, men skärmen är helt svart och jag är rädd för att jag måste byta den eller något av krets/moderkorten. Om den ändå haft ett battery som enkelt kunde tas bort !!

Har tidigare reparerat iPhone 4/4s (bytt laddkontakt och batteri).

Ser givetvis fram emot OPO, men är osäker på om den är mer eller mindre lättskruvad än LG G2.

joens likes this.