10
Mitt intryck av Oneplus (2 veckors användning)

1. Karabre
    Donut Nov 22, 2014

Karabre , Nov 22, 2014 :
    När jag först hörde talas om Oneplus var det mycket negativt som sas, är nog väldigt många här som kan intyga detta. Vad jag eftersökte var vad folks intryck var av telefonen vilket var svårt att hitta då det endast var en massa negativt. Därför vill jag skriva detta inlägg och redogöra vad jag tycker om telefonen och förhoppningsvis hjälpa andra.

Jag beställde min Oneplus under den första förbeställningen(med 6 minuter kvar) och hade då en väntetid på 7-8 veckor till en början, som sjönk till 5-6 veckor någon dag efter. För lite mer än två veckor sedan fick jag en inbjudan som jag använde själv för att "hoppa fram" i kön, hade valt expressfrakt och tog precis 2 dagar för telefonen att komma fram.

Så mitt intryck, jag har använt iPhone i tre år och är därför ganska så okunnig med Androidlurar, så till en början var känslan, jahapp vad gör man nu?

Det finns väldigt mycket att göra med telefonen om man tycker om sådant, letar man efter en lätt telefon med få inställningar så satsa på en iPhone istället. Första dagarna använde jag telefonen utan simkort och även utan wifi vilket gjorde att en laddning höll närmare 3 dagar. Idag laddar jag den en gång om dagen, men kan erkänna att jag leker med telefonen väldigt mycket om dagarna, så därför är jag ändå nöjd med batteritiden.

Som många nog redan läst så pratas det mycket om problem med telefonen, jag har inte märkt av något, varken den gula randen längst ner eller andra fel. Det enda "problemet" jag haft är vid inzoomning fick telefonen fnatt men det löste sig efter omstart och problemet har inte återkommit efter det.

Vid den här tiden är det svårt att komma på fler åsikter men detta inlägg kommer nog redigeras med åsikter.

Men vill avslutningsvis säga att för 3000 kr är denna lur verkligen prisvärd, finns inget som gör att det känns som en "billig" telefon.

Brottweiler, HenLan, adil707 and 7 others like this.
  2. polymat1
    Eclair Nov 25, 2014

polymat1 , Nov 25, 2014 :
    Härligt att få se en positiv kommentar om OPO. Det är sas inte flest av dessa... :)

pergunnar likes this.
  3. Karabre
    Donut Nov 26, 2014

Karabre , Nov 26, 2014 :
    Jo precis! Var även jag lite tveksam till om jag skulle köpa OPO eller inte på grund av allt negativt man hittar på forumet. Därför behövs det lite positiv feedback kring telefonen.

pergunnar likes this.
  4. Kochens
    Honeycomb Nov 27, 2014

Kochens , Nov 27, 2014 :
    Denne "lur" er intet mindre end et mesterværk. Godt hjulpet af CM, er det den bedste mobil jeg har ejet. En 5,5" skærm/display er super, desuden er jeg imponeret over at man kan fylde så meget "top notch" hardware i en så billig mobil.;)

Last edited: Nov 27, 2014

5. petterb
    Cupcake Dec 4, 2014

petterb , Dec 4, 2014 :
    Jag köpte en kines oneplus så jag hade lite bekymmer med mottagningen i början.. ( dock dålig efterforskning av mig själv) men sen hitta jag oneplus one Toolbox v3 blåste i 33r o sen kom nästkommande uppgraderingar automatiskt. I och med uppdatering uppdaterades även bin filen till radion och nu har jag grym mottagning (bättre än min Sony z1). 44s funkar hur bra som helst kan ha igång luren från sex på morgonen till 12 på natten o ändå ha 50% kvar på batteriet med lite ändringar i CPU och i/o schemaläggarna :) Är grymt nöjd med min o cm är ju bara as gött:) o om jag skulle tröttna är de bara blåsa i nåt annat typ mockee mod eller vad som :)

6. martin_lindelof
    Cupcake Feb 3, 2015

martin_lindelof , Feb 3, 2015 :
    Har du testat kameran något? Filma 4k? jag är lite nyfiken på hur mycket det går filma och de jag har sett så har kvalitén var helt ok.

720p/120fps är väll det iphone också har, ball effekt om inget annat.

7. LeffeK
    Pie Feb 5, 2015

LeffeK , Feb 5, 2015 :
    Borde få min I början på nästa vecka :p
    Ska bli kul och se vad den går för :rolleyes:

DHL lämnade en OPO till en något förvånad Hustru alldeles nyss :p
    Blir nog inge pippa ikväll :) :)

Last edited: Feb 6, 2015

tiggeby likes this.
  8. edduartcastro
    Cupcake Feb 6, 2015

edduartcastro , Feb 6, 2015 :
    Hej allihopa! jag har hittat på blocket någon som säljer sin oneplus one lur och vill veta vad tycker ni om att köpa den, är det en bra ide?

9. Kochens
    Honeycomb Feb 6, 2015

Kochens , Feb 6, 2015 :
    Der kan være mange årsager til han vil sælge, men jeg ville ikke købe den.

10. timebandit
    Oreo Feb 7, 2015

timebandit , Feb 7, 2015 :
    Beror väl på priset antar jag. Men en helt ny med frakt kostar ~3200:-. Då köper jag inte en på Blocket för mer än 1800:- kanske.
    Lättare att vara en köpare via en invite direkt av OnePlus så att garantier och annat blir enklare att sköta.
    Ibland är det bara själva Första köparen som kan använda sig av garantiåtgärder och annat.

Skall man köpa från icke OnePlus säljare så skall man ju tjäna lite på att göra det så att säga.

Så resonerar iaf jag.

NickeD likes this.
  11. Hio
    Donut Feb 7, 2015

Hio , Feb 7, 2015 :
    Fast det beror ju å andra sidan hur benägen man är att få tag i en lur. Om jag själv hade behövt en nya telefon inom en snäv tidsram hade blocket/tradera varit ett alternativ och eftersom OPOn har är väldigt högt värde/inköpspris så skulle jag nog kunna tänka mig att betala runt 2500kr för en beg. Givetvis inkluderat att jag får testa telefonen på plats och att kvitto är inkluderat.

12. skyldig
    Eclair Mar 6, 2015

skyldig , Mar 6, 2015 :
    Jag har använt Oneplus i 1 månad nu och har i princip bara positivt att säga. Gillar verkligen Cyanogen default privacy guard t ex. Ruskigt trevligt att den blockar appar som försöker ta del av personlig data. Med Googles nya kategori-rättighetssystem är ju din personliga data ständigt i fara. Bra telefoner, det är mitt betyg.

13. Sojfan
    Donut Jun 8, 2015

Sojfan , Jun 8, 2015 :
    Jag har haft min telefon i 4 dagar. Varit helnöjd.

Nu har den dessvärre ringt en gång i timmen till jobbet(utan min vetskap) sedan klockan 8 imorse. Försöker få bukt på det problemet....

14. skyldig
    Eclair Jun 9, 2015

skyldig , Jun 9, 2015 :
    Min krånglar också: Ghost clicks, grava touchproblem, swipeproblem. Rätt obrukbar mellan varven. Obeskrivligt störande. Tyvärr händer det alltid när jag inte haft möjlighet att filma. Supporten är bland det sämsta som går att hitta på marknaden. Suck...

15. nexxoz
    Cupcake Jun 10, 2015

nexxoz , Jun 10, 2015 :
    Mobil är sjukt nice, inte vad med så stor mobil men det är 10/10 för pengarna :)

16. maijer
    Cupcake Jun 14, 2015

17. rikard.w
    Eclair Jun 17, 2015

rikard.w , Jun 17, 2015 :
    Haft min OPO nu i en vecka, har OxygenOS på den. Efter lite trixande med inställningarna för mobildata så har den fungerat otroligt bra, hyggligt batteri och verkar ha mottagning med 4g på de ställen som jag varit på (centrala sundsvall). Snabba menyer osv.

Hade heller inga större krav på och såg köpet som en ren chansning och för att jag ville prova något nytt.
    Men är en så länge väldigt nöjd och glad att jag inte köpte en Samsung galaxy6 edge.

18. J0han
    KitKat Jun 17, 2015

J0han , Jun 17, 2015 :
    Härligt! Installerade du OxygenOS direkt från hemsidan eller den nyare versionen med touchscreen fix?

Batteritiden på OOS är lite sämre än många andra custom ROMs, men kontrollera så att du inte är drabbad av wakelocks från Google Play-tjänster. Det ser du enkelt genom att under detaljerad batterihistorik kontrollera att stapeln "aktiv" inte är ifylld mycket mer än stapeln för "skärm på". Är telefonen konstant aktiv kommer den nämligen ligga och smådra på batteriet även skärmen är släckt och den borde sova som en stock.

NickeD likes this.
  19. rikard.w
    Eclair Jun 18, 2015

rikard.w , Jun 18, 2015 :
    Köpte den begagnade telefonen så OOS var redan installerat, vad är det som är original ur kartong?

Okej ska hålla uppsikt på google play så att de inte drar för mycket tack.

20. rikard.w
    Eclair Jun 18, 2015

rikard.w , Jun 18, 2015 :
    Om google tjänsterna har mer batteri tid är skärmen hur ställer man om de? Eller måste man byta rom?