0
Mobilt BankID med OPT

1. Magicfow
    Froyo Oct 21, 2015

Magicfow , Oct 21, 2015 :
    Vid två tillfällen har jag fått problem med appen mobilt BankID efter att jag installerat om kopplat detta mot min bank enligt konstens alla regler.

Nu har denna felmeddelande dykt upp igen och jag undrar vad sjutton detta kan vara för problem.

"Ett permanent fel har inträffat. Ta bort BankID-appen från din telefon och försök på igen genom att på nytt installera appen från Google play och hämta mobilt BankID från din bank"

Jag har två simkort i telefonen, kan detta ha något med det att göra?

Har den senaste uppdateringen 2.1.1 tror jag.

2. AndreasDenGrymme
    Donut Oct 22, 2015

3. Magicfow
    Froyo Oct 24, 2015

4. ante_dif
    Cupcake Oct 25, 2015

5. chutil
    Cupcake Nov 2, 2015

chutil , Nov 2, 2015 :
    Jag har också fått det meddelandet, funkade fint efter ominstalleringen. Kör med två simkort och bytte prioritet på det mobila bredbandet innan uppmaningen. Kanske det var anledningen.

6. Atte88
    Cupcake Nov 2, 2015

7. prodigys
    Cupcake Nov 11, 2015

prodigys , Nov 11, 2015 :
    Samma problem här med! Trött på att installera om appen en gång i veckan!! Hittar inte kontaktuppgifter till de som gör bankid :/

8. Hardstyler
    Cupcake Nov 11, 2015

9. knabojt
    Cupcake Nov 18, 2015

knabojt , Nov 18, 2015 :
    Har även hänt mig 2 gånger nu på kort tid. Fruktansvärt irriterande!

10. gstening
    Eclair Nov 20, 2015

gstening , Nov 20, 2015 :
    Samma här, vore bra med en lösning på detta sjukt irriterande problem.

Edit: Kör med två simkort

11. knabojt
    Cupcake Nov 23, 2015

knabojt , Nov 23, 2015 :
    Har pratat med BankID-support för min bank, de säger att det saknas stöd för BankID om man kör dubbla sim. Har testat mig fram lite, och det tycks fungera om man låter bli att switcha det aktiva sim-kortet för datatrafik.

12. NickeD
    Pie Nov 23, 2015

NickeD , Nov 23, 2015 :
    Det stämmer.. När jag var i Thailand o hade AIS-sim fick jag fixa Bank-Id o när jag kom hem fick jag fixa igen till mitt Comviq...

13. KungHenke
    Cupcake Nov 25, 2015

KungHenke , Nov 25, 2015 :
    Hej, Jag har samma problem och precis som knabojt skriver så fungerar det bra tills man växlar på vilket simkort som man använder datatrafiken ifrån. Jag antar att mobilt bankID tror att appen har bytt till en annan telefon då OPT har 2 olika IMEI nr. När man växlar så tror bankid att det har hänt något fuffens och av säkerhetsskäl låser sig typ. Detta för att man ej skall kunna ta ett mobilt bankid från en telefon och flytta över det till en okänd telefon.

14. petlin138
    Cupcake Jan 11, 2016

petlin138 , Jan 11, 2016 :
    Jag har den senaste tiden tyvärr fått problem även om jag inte bytt sim-kort för datatrafiken.

15. beze111
    Cupcake Jan 18, 2016

beze111 , Jan 18, 2016 :
    Krånglar även för mig och jag har behov av att kunna skifta mellan mina SIM kort så lösningen att enbart använda ena SIM kortet fungerar inte för mig. Däremot har jag hittat en workaround som funkar:

1. Ställ in telefonen att använda det SIM kort för datatjänster du hade när du installerade mobilt BankID
    2. Starta om telefonen

Ser även att det finns en testversion av BankID appen att hämta hos tillverkaren:
    https://www.bankid.com/assets/bankid/rp/BankID_7.1.0_BGC_CUSTOMERTEST.apk

Om någon har tid och ork att prova skulle det vara intressant att höra om den möjligen löser problemet.

16. hampfred
    Gingerbread Jan 19, 2016

hampfred , Jan 19, 2016 :
    Vet man om de ens jobbar på detta?

edit: Finns det någon workaround eller lösning på problemet? Kan för närvarande inte logga in på mina banker, betala räkningar, skicka/ta emot swish eller legitimera mig öht... Väldigt irriterande.

Last edited: Jan 21, 2016

17. Slangfil
    Gingerbread Jan 27, 2016

Slangfil , Jan 27, 2016 :
    Jag pratade med Swedbank, som menar på att det inte ska vara några som helst problem med dubbla sim.

Men som andra nämnt är jag efter lite tester 90% säker på att problemet ligger vid att byta primärkort för mobildata. Har det alltid på jobbluren efter jag blev uppgraderad till 30gb surf, sedan dess har jag inte haft några problem.

18. NickeD
    Pie Jan 27, 2016

NickeD , Jan 27, 2016 :
    Swedbankappen är inga problem.. Däremot BankId.. Fick ta hem bankId o logga in o fixa när jag var i thailand o när jag kom hem fick jag göra om allt... Lär ju bli samma visa igen nu när jag drar dit i mars.. Hade ju thai-simkort o det är när man byter sim som BankId ballar ur..

19. Slangfil
    Gingerbread Jan 27, 2016

Slangfil , Jan 27, 2016 :
    Jo, men jag menar att jag frågade swedbank huruvida de visste om några problem med dubbla sim vid användandet av bank-id. Detta var innan jag visste att bank-id var ett fristående företag.

20. NickeD
    Pie Jan 27, 2016

NickeD , Jan 27, 2016 :
    Första ggn jag var i Thailand hade jag OPO. Fick byta simkort till ett thailändsk o hade inga problem alls med BankId.. Andra ggn jag åker har jag OPT o 2 simkort i luren.. Comviq o AIS. Hade reggat mot comviq innan jag åkte o när jag köpte AIS fick jag göra om installationen av BankId.. Nu ska jag dit för 3e gången o jag har samma kort i luren fast AIS är avstängt just nu... Får väl se hur det blir när jag kopplar på det kortet... Har med bankdosan som en säkerhet iaf vart jag än beger mig så jag kan ta hem ny BankId om det krånglar..