29
Nu håller jag min OnePlus 2 i handen! AMA

1. J0han
    KitKat Aug 18, 2015

J0han , Aug 18, 2015 :
    Nu är den äntligen här!

Som uppladdning inför försäljningsstarten av OnePlus 2 kan jag erkänna att jag tittade på alldeles för många videor med uppackningar, första intryck, mini-recensioner o dylikt. Visst är det klart att alla upplever saker och ting på olika sätt, men hur mycket man än läst på och tror sig veta om en produkt blir man oftast trots detta lite förvånad och upptäcker helt andra viktiga detaljer när man själv får klämma och känna.

Med detta som bakgrund är syftet med den här tråden att ni själva ska få ställa frågor som ni vill se besvarade. Som exempel var jag själv väldigt intresserad av att veta mer om alla de styleswap covers OnePlus erbjuder och hur de står emot fingeravtryck och smuts. Vad vill ni veta mer om? Ställ valfri fråga så ska jag försöka svara så snabbt och detaljrikt jag kan!

För att få ut tråden i tid väntar jag lite med att skriva om mina första intryck. Jag kommer dock förstås uppdatera det här meddelandet och lägga till ett stycke om detta så fort jag kan!

Produkter jag köpt och således kan svara på frågor om:
    1. OnePlus 2, i kartongen ingår följande:
      • AC-adapter (5V 2A)
      • USB-kabel Type-C, 1 m lång (20 cm längre än kabeln till OnePlus One)
      • Två små tunna informationshäften (en användarguide och en quick start guide)
      • Ett fabriksmonterat skärmskydd (enkelt att ta bort om man så vill)
    2. Tre stycken styleswap covers
      • Rosewood
      • Black Apricot
      • Kevlar
    3. OnePlus USB Type-C adapter
    4. OnePlus 2 tempered glass skärmskydd (har ej börjat använda detta än då jag testar det fabriksmonterade)
    5. OnePlus 2 translucent gray case
    6. OnePlus power bank sandstone black

Bilder

Fler bilder kommer... Säg till om ni vill se någon speciell bild!

AjiIchiBan, enji, bogusm and 26 others like this.
  2. MikeyMakes
    Gingerbread Aug 18, 2015

MikeyMakes , Aug 18, 2015 :
    assså åååj @J0han fyfan va avis man blir :'(
    o så passar jag på i min gröna avund att fråga lite frågor
    Slo motion filmen är det ljud på den eller är det helt tyst?
    Hur känns Trä stylecoverers jämfört med dem från ettan
    och hur är skärmen i soljus :)

3. AzuriaN
    Lollipop Aug 18, 2015

AzuriaN , Aug 18, 2015 :
    Härligt! Hur är Sandstone på OP2 jämfört med OPO? Hur är Kevlar styleswap? Skön känsla? USB C adaptern, äre micro usb till USB C?

EDIT: Hur är ramen runt om? Premiumkänsla? Går det snabbare att öppna med fingerprint sensorn är "swipe to unlock"?

SO MANY QUESTIONS :D

Last edited: Aug 18, 2015

JerdaN and NickeD like this.
  4. J0han
    KitKat Aug 18, 2015

J0han , Aug 18, 2015 :
    Slow motion-inspelning är utan ljud. Finns det någon smartphone som spelar in slow motion med ljud?

Träbakstycket är precis som tidigare någon mm tjockare än sandstone black-bakstycket. På min OnePlus One gjorde detta att jag inte fick på mitt skal (som jag pga detta aldrig ens använt), men på OnePlus 2 sitter det tillhörande skalet riktigt bra ändå.

Nu vet jag inte helt 100%-igt om det beror på att mitt bamboo-bakstycke till min OnePlus One är 10 månader gammalt, men friktionen på rosewood-bakstycket är en aning högre.

Märken från fingeravtryck o dyl. tycker jag att mitt bamboo-bakstycke har hanterat bra. Rent logiskt bör fingeravtryck vara synligare på mörkare material, men jag har än så länge inte behövt göra rent bakstycket och det ser fortfarande mycket rent och fint ut. Dvs, svett - inga problem, men har man flottiga fingrar syns det förstås. Jag återkommer senare med mer om detta.

Jag fick visserligen telefonen för nästan 40 timmar sedan, men dessa timmar har till största del spenderats av tentaplugg då jag hade en tenta idag så jag kan tyvärr inte riktigt uttala mig om hur skärmen är i solljus jämfört med OnePlus One än.

xeym, JerdaN, NickeD and 1 other person like this.
  5. MikeyMakes
    Gingerbread Aug 18, 2015

MikeyMakes , Aug 18, 2015 :
    Tror Iphone 6 har ljud visserligen låter det helt mongo men :p sen har jag en lite till fråga jag som inte har ägt en oneplus telefon tidigare och nu ska införskaffa mig en
    vilken skulle du rekomedera 1an eller 2an? lite ot men tror du är rätt person att fråga :)

Last edited: Aug 18, 2015

Carbella and JerdaN like this.
  6. J0han
    KitKat Aug 18, 2015

J0han , Aug 18, 2015 :
    Blir lite halvsvårt att jämföra sandstone på OPO med det på OP2 då det finns flera olika varianter. Jag hade ju den ursprungliga varianten på min OPO (gamla CE-loggan), min bror den lite nyare (juli förra året), men sen finns det även fler varianter.

Jämfört med mitt bakstycke är det nya i vilket fall som helst mycket taggigare (mitt användes från juni till november så är visserligen lite nött, men inte till den grad att det var lika taggigt från början). Rent visuellt ser de dock mer eller mindre likadana ut. All text i botten (DESIGNED BY ONEPLUS etc.) har de dock placerat på själva telefonen och syns först när man rycker loss bakstycket - mycket stilrent!

För att tydliggöra vad jag menar med att det finns olika varianter av sandstone black-bakstycket bifogar jag bilden nedan. Telefonen till vänster är från juli 2014 och den till höger från juni 2014. Det nya bakstycket liknar alltså mest det på telefonen till höger (den mörkare).

Har inte packat upp kevlar-bakstycket än så kan tyvärr inte uttala mig om det än!

Honan är micro-B och hanen är USB-C. Tanken är alltså att du ska kunna ladda din OnePlus 2 med en gammal laddkabel. För att göra det enklare för oss när vi är ute på språng får adaptern plats i en liten "strumpa" de skickar med - precis som SIM-kortsnyckeln till OnePlus One. Frågan är dock om den verkligen är värd 99 kr när man kan köpa liknande produkter på eBay för någon dollar? Det är upp till var och en att bedöma.

Ursäkta kvaliten, det är becksvart här inne!

Själva ramen kan nog inte få mycket mer premiumkänsla. Byggkvaliteten är enorm! Skriver mer om detta senare, måste skriva klart det här meddelandet så att jag kan få sova någon gång.

Snabbare? Ja, inget snack om saken. Fungerar det varje gång? Nej.

Hur bra fingeravtrycksläsaren fungerar verkar till stor del bero på hur bra man konfigurerat den. Något verkar dock vara lite halvlurt med den så det är tyvärr alldeles för ofta den inte läser av fingret man placerat på sensorn. Jag måste dock undersöka detta lite mer utförligt så jag kommer fortsätta använda läsaren som upplåsningsmetod ett tag framåt!

xeym and NickeD like this.
  7. AzuriaN
    Lollipop Aug 19, 2015

AzuriaN , Aug 19, 2015 :
    Härligt med rejäla svar! Tack! :D

Juuust det! Vad kostade frakten?

Last edited by a moderator: Aug 19, 2015

NickeD likes this.
  8. J0han
    KitKat Aug 19, 2015

J0han , Aug 19, 2015 :
    Haha, lite kul ändå!

OnePlus One har självklart inte blivit sämre bara för att det släppts en ny telefon, men visst måste det ändå kännas lite fel att köpa en "gammal" telefon? Vad man väljer beror mycket på hur man prioriterar och när man behöver telefonen i fråga. OPO är 1000 kr billigare och mjukvaruupplevelsen är JUST NU bättre på OPO än OP2 (mer om detta senare).

Byggkvaliteten på OP2 är dock ett stort steg framåt från OnePlus One som även den ofta prisas för just byggkvalitet. Personligen tycker jag att den gamla framsidan är snyggare, men sidorna och baksidan på OP2 är utan tvekan snyggare än motsvarande på OPO. De olika utbytbara bakstyckena är även de något jag sätter stort värde på.

Att OnePlus 2 även bjuder på full 4G support är även det något jag sett fram emot. Fortsätt gärna att följa den här tråden för att bygga ett bättre underlag inför beslut. Mer information kommer!

Precis så det ska vara! Vissa frågor blir dock förstås lättare att svara bra på när man använt grejerna ett tag ;)

237 kr tror jag att jag betalade för expressfrakt. Vet inte om det ökade lite pga jag beställde så många saker eller om det är standardpriset. Med största sannolikhet är det dock standardpriset för leverans till Sverige!

xeym, rikard.w, JerdaN and 3 others like this.
  9. pbv302
    Marshmallow Aug 19, 2015

pbv302 , Aug 19, 2015 :
    Är sensorn svår att nå med enhandsgrepp?
    Bilder i svagt ljus...?

JerdaN, Nissejacke and NickeD like this.
  10. pbv302
    Marshmallow Aug 19, 2015

pbv302 , Aug 19, 2015 :
    Hur känns nya oxygen?
    Samtalskvalitet?
    Batteritid nu när du pillat lite med den?

NickeD and JerdaN like this.
  11. JerdaN
    KitKat Aug 19, 2015

JerdaN , Aug 19, 2015 :
    Grattis @J0han till nya leksaken! :)

Jag är nyfiken på om fingeravtrycksläsaren fungerar och "räcker" som lösenordssäkerhet för att komma åt sitt mailkonto om man kör det via Exchange?

NickeD likes this.
  12. HasseY
    Honeycomb Aug 19, 2015

HasseY , Aug 19, 2015 :
    Jag är också mest nyfiken på hur fingeravtrycksläsaren fungerar. Är det lika bra som sensorn på en iPhone eller bättre?

13. icreate
    Gingerbread Aug 19, 2015

icreate , Aug 19, 2015 :
    Fabriksmonterat skärmskydd?? Låter lite fishy. Den levereras alltså med dubbla glas? Eller är det bara en plastfilm?
    Jag läste någon annan tråd om att det medföljande skärmskyddet inte var så tåligt, och i så fall verkar det ju lite slöseri att montera det i fabrik. Nya telefoner borde ha tillräckligt tåligt glas så att dubbla glas inte behövs. Det är så synd när man skapat en snygg produkt och sen måste användarna packa in den i plastskal för att den ska hålla.
    På min OPO har jag haft ett tempererat glas som jag köpte på eBay för 70 spänn, och det har varit suveränt tåligt, men ändå...

(Nu tänker jag inte be dig kolla hur mycket glaset tål, för det vore att dra din generositet liiiite för långt... :D)

14. m1cke
    Jelly Bean Aug 19, 2015

m1cke , Aug 19, 2015 :
    Kan tipsa om Mailwise annars, det finns by-pass av lås.

JerdaN likes this.
  15. m1cke
    Jelly Bean Aug 19, 2015

m1cke , Aug 19, 2015 :
    Det är plastfilm som är monterat.

16. jnsson
    Gingerbread Aug 19, 2015

jnsson , Aug 19, 2015 :
    Måste få fråga. Har du någon möjlighet att testa med 2 sim-kort igång samtidigt. För vad jag har löst på den engelska delen här på forumet, så säger dom att 1 sim-kort kan ha 4G, medans det andra sim-koret bara får 2G signal, och det är ett problem för mig om det stämmer, då jag tänkte ha ett 3 sim-kort som 2:a sim, men det går inte om så är fallet

17. J0han
    KitKat Aug 19, 2015

J0han , Aug 19, 2015 :
    Eftersom telefonen är lika stor som OnePlus One är det lika svårt/lätt att nå sensorn på OP2 som det är att nå hemknappen på OPO. Kameran har jag tyvärr knappt hunnit använda än, så detta område kompletterar jag senare.

Nya OxygenOS är välordnat vilket innebär att det är lätt att hitta saker och ting. I helhet är utseendet mycket likt OOS 1.0 med ett par tillägg. Flytet i version 2.0 på OP2 är dock tyvärr inte lika bra som i version 1.0 på OPO - flytet var nämligen det jag upplevde som det absolut bästa med OOS 1.0.

Viktigt att notera är dock att detta inte har något med överhettning eller liknande att göra då det fungerar likadant när enheten är kall som varm. Mjukvaruupplevelsen är utan tvivel en av de saker som antingen stjälper eller hjälper en produkt, men i dagsläget krävs det helt klart en mjukvaruuppdatering snarast möjligt för att jag ska bli nöjd!

Självklart kommer jag visa bilder och berätta om detaljer senare!

Det har låtit bra de gånger jag pratat i telefon! Ljudet är klart och tydligt, precis som man bör förvänta sig. Högtalaren har jag inte heller någon anmärkning på.

Nu är detta säkert bara nyhetens behag, men av någon outgrundlig anledning fick jag för mig att det var lättare att höra personen i andra änden när man höll telefonen lite snett (den övre högtalaren någon cm ifrån örat) jämfört med OPO.

Verkar vara ungefär som på OPO med Android 5.1.1.

Tack! En fingeravtrycksläsare blir ju inte säkrare än en fingeravtrycksläsare så om det "räcker" som säkerhet, ja, det är subjektivt. Filmtricket med att plocka fram ett fingeravtryck med hjälp av en tejpbit fungerar inte med döda föremål, men jag kan prova senare om det fungerar om man sätter tejpbiten mot ett annat finger!

Fingeravtrycksläsaren på OnePlus 2 kommer från det svenska företaget Fingerprint Cards AB och är av modellen FPC1150.

Du kan läsa mer om den på deras hemsida här:

http://www.fingerprints.com/products/touch_sensor/fpc1150/

I den här artikeln berättar de om vilken sensor som sitter i OnePlus 2:

http://www.fingerprints.com/blog/20...nsor-fpc1150-in-oneplus-smartphone-oneplus-2/

Se gärna svaret ovan (och nu även nedan):

Jag använder fortfarande fingeravtrycksläsaren som primär upplåsningsmetod och än så länge fungerar den så pass bra att jag inte stör mig så mycket på det att jag tagit bort den. Läser den ens finger på direkten går det betydligt mycket snabbare än att trycka på knappen och sen dra för att öppna. Skärmen tänds nämligen direkt och öppnar upp telefonen där man var senast.

Precis som @m1cke säger är det bara ett helt vanligt skärmskydd i plast. Skyddet är enkelt att ta bort och ytan på själva skärmen är förstås oleofobisk; ja, det fabriksmonterade skärmskyddet är alltså enbart monterat för extra säkerhet. Planerar man att använda ett skydd i härdat glas måste man självklart ta bort det först.

Vill du se mer exakt hur skyddet ser ut rekommenderar jag dig att kolla på det här klippet i ca 15 sekunder (2:20-2:35) där MKBHD drar loss skärmskyddet från telefonen:

Jag har för tillfälllet bara tillgång till ett SIM-kort med data, men jag kan köpa ett nytt och prova imorgon bara jag kommer ihåg det!

xeym, jnsson, NickeD and 1 other person like this.
  18. dreamer66
    Froyo Aug 19, 2015

dreamer66 , Aug 19, 2015 :
    Ännu en som får passa på att gratulera!:D
    Hur var det med frakttiden? Plockades den relativt snabbt efter beställning, eller var det som med OPO att den stog som "processing" i flera dagar innan den skickades?

19. J0han
    KitKat Aug 19, 2015

J0han , Aug 19, 2015 :
    Jag beställde telefonen den 11:e augusti (samma dag som de öppnade upp för försäljning). Statusen var sedan till och med fredagen den 14:e "pending shipment". Kl 07:30 under fredagen fick jag ett SMS av DHL där de skrev att ett paket med sändningsnummer X var på väg till mig. Jag ombads i samma meddelande välja om jag ville hämta ut paketet vid närmaste utvalda service point, eller om jag ville ha paketet levererat till dörren.

I samband med detta ändrades statusen på min order till "processing" och några timmar senare uppdaterades den till "complete".

Samma kväll/natt skickades mitt paket från England (London, Heathrow) till Tyskland (Leipzig). Tyvärr blev det helg så paketet skickades inte vidare från Tyskland till Sverige förrän natten mot måndagen, men kl 05:23 på måndagsmorgonen anlände paketet till DHL:s sortering i Stockholm.

Kl 09:44 samma dag ringde DHL-budet på dörren och jag kunde ta emot paketet efter att ha skrivit på en leveransbekräftelse!

Beställningen las alltså tisdagen den 11:e, skickades iväg fredagen den 14:e och kom fram måndagen den 17:e.

xeym and NickeD like this.
  20. jnsson
    Gingerbread Aug 19, 2015

jnsson , Aug 19, 2015 :
    Du får gärna göra det. För det jag behöver/önskar är att ett sim-kort kan använda alla nät, dvs mitt primära kort, sedan tänkte jag nämligen köra ett Fogg (som använder 3s nät) kort på 3G nät, men 3 har ju inte stöd för 2G nät, om det är så att det andra sim-kortet bara får 2G mottagning