11
OnePlus 2: presentation 28 juli 04:00

1. Gorynytj
    Lollipop Jul 28, 2015

2. NisseDILLIGAF
    Froyo Jul 28, 2015

NisseDILLIGAF , Jul 28, 2015 :
    Ingen NFC!?
    vafan! är vi tillbaka på stenåldern! ;)

Men det är jävligt dåligt... det och priset kanske skiter sig för mig...
    Det är bara 16GB/64GB som skiljer den billigare med den dyrare?

3. Itson
    Ice Cream Sandwich Jul 28, 2015

Itson , Jul 28, 2015 :
    3gb ram på 16gb versionen och 4gb ram på 64gb. Dessutom är priset bättre än förväntat, inte mycket att klaga på här. Kanske kan man vara lite negativ till valet av processor och avsaknad av nfc.

NickeD and dalton like this.
  4. keke
    Honeycomb Jul 28, 2015

keke , Jul 28, 2015 :
    ptja, med en fingeravtrycksläsare så var fältet öppet för att kunna gå "all in" med google wallet eller andra trådlösa betaltekniker. Men nu saknas det mest väsentliga, NFC. Åandra sidan så har vi väntat ganska länge på den typen av betaltekniker i Sverige, vi hinner kanske byta telefon både en eller två gånger innan vi får någon direkt nytta av den tekniken.

5. m1cke
    Jelly Bean Jul 28, 2015

m1cke , Jul 28, 2015 :
    Tja, vad skall man säga.

Min önskelista på förbättringar mot One (före några spec släpptes) var:

-Front facing Speakers.
    Konsumerar ändå en hel del media på den, det blir mycket youtube och reser man så blir det någon serie. Det är stor skillnad med högtalare som spelar framåt. Slippa kupa handen runt högtalaren i bullriga miljöer.

-QI Trådlös ladding
    Jag vet, det är så lätt att trycka i en sladd. Batteriet håller ju ändå hela dagen osv. Men att ha telefonen liggandes på skrivbordet på jobbet och hålla sig laddad. Skall jag springa iväg så behöver jag bara ta upp den, inte krångla med någon sladd.
    Bilhållare med QI. Bara att sätta i mobilen så laddas den.
    IKEA kommer med QI i möbler. Det känns som detta är på G på riktigt nu.

-USB C
    Den kan jag checka av.

Nu när Two är presenterad så visar det sig att det inte finns någon snabbladdning, verkar som den laddas långsammaren än One. Nu hade ju QI varit väldigt uppskattat av mig.

NFC, Använder det inte så mycket. Har några taggar men det är mest en kul grej. Däremot så går jag bara och väntar på att betalningarna skall komma igång. Alla ICAs kassor är förberedda, det kommer men när? Tänk att stå där utan NFC när det väl börjar.

Fingeravtrycksläsare. Visst det är rätt nice, men hade nog hellre haft den på baksidan för att få en snyggare framsida. Det gör den lite framtidssäker, tror det kommer hända en hel del där med M. Men så var det ju NFC då..

Nä, jag vet inte, det blir mer minus än plus när jag tänker efter. Lägg då till osäkerheten med Oxygen. Visst Cyanogen har väl inte alltid varit så bra men Oxygen känns som ett osäkrare kort.
    Metallram och notification-slider är rätt nice, men tjockare lur. Knappen på framsidan. Nä, den kanske känns bättre men One är väl snyggare.

Tyvärr Oneplus jag vet inte om jag kommer att köpa denna.

JoachimJ, dudukun and NickeD like this.
  6. Sambuccashake
    Froyo Jul 28, 2015

Sambuccashake , Jul 28, 2015 :
    Lätt skeptisk även jag men priset gör att andra aktörer förhoppningsvis tänker sig för lite.
    Med det sagt så är jag glad att jag inte nu "måste" köpa den.

Kommer köra vidare på min One så länge jag kan.

7. m1cke
    Jelly Bean Jul 28, 2015

m1cke , Jul 28, 2015 :
    Hoppas de redan börjat med Oneplus Three och får till det där.

Fan vad löjligt att jag känner mig så besviken, ville så gärna att jag skulle vilja ha denna. Ville känna mig så där uppåt och sugen på den. Men nu ser jag bara vad jag inte får.

NickeD likes this.
  8. Lehto
    Froyo Jul 28, 2015

Lehto , Jul 28, 2015 :
    Blir förmodligen ingen för mig heller, visst blev man glad att dem stanna vid 1080P och lassa I ett större batteri! Men vill verkligen ha en vattentät telefon.
    Trådlösladdning är också smidigt, sen kan jag tycka priset för 64GB var aningen högt ändå och jag måste ha 64GB.

Men men morsan ska ha en iaf så jag lär ju hinna med att leka lite med 2an jag med ;)

9. caliumea
    Froyo Jul 28, 2015

caliumea , Jul 28, 2015 :
    Snart kommer OP mest galna kommentatorer såga oss för våra synpunkter...
    Det var OP själva som skapade denna hysteriska #hype via sociala medier, det är klart man förväntar sig något mera, Flagship-killer yeye yeh!! snarare ett flaskskepp som inte kommer att sjunka ner i vattnet men däremot vet den inte riktigt vart den är påväg.

OP har spenderat pengar på patent av den så kallade reversible charger.
    Väldigt lustigt då det endast är en kabel, precis som allt annat och i vilket fall som helst så kommer det finnas en motsvarighet från dom andra stora mobilaktörerna som kommer erbjuda samma funktionalitet som den där reversible charger. Vill de känna sig speciella med denna laddare? Då är det här fel fokus i första hand, de borde istället satsat pengarna på ännu en riktig flagship killer för hela 2016.

Fyra tusen kronor för denna OPT hype? Nej, denna hype var bara på låtsas. Saknas många viktiga särdrag och finesser som var lika förväntade av mig som alla andra. Jag tror på att OP har inte haft tiden till att göra en så bra kommande telefon som de hade önskat, anledningen bör vara att första generationen av OP tog alldeles för mycket energi från dom som de inte hade förväntat.
    Flagship 2016? Nej, fortfarande flagship 2014.

Den kompletta designen är jag inte 100% förtjust över. Gillar inte känslan eller utseendet på varken G3 eller HTC, och definitivt inte en Iphone 6 som OP tycks efterlikna med den nya OPT. Att de har gått från den unika och speciella designen som OPO hade och nu eftersträvat en sådan framtidsmodell som de åstadkommit är lite som att cykla på hal is och inte veta vart man är påväg. Tack och lov att jag inte känner mig lika orolig över en invite när slutdestinationen av den 'färdiga' produkten har visats upp. Kommer definitivt inte att köpa den i dagsläget, de här är en OPO med de priset som företaget själva gärna velat begära från början men nu kan det göra det med extra-knäck och ett glas mjölk på sidan.

Vikten har de spillt över med några gram extra, från 162gram till 175gram. Så den ska nu väga cirka 200gram om man tänkt ha en bumper eller fodral på? Eh.. tråkigt.

Versionen med 16GB borde ha erbjudit en mindre skärm, om de nu vill stjäla marknadsandelar så är skärmstorleken 5.5'' en minoritet bland mobilägare enligt mig, därför ser jag en mindre skärm som ett alternativ till ekonomiskt vinning. Nu kan jag exempelvis inte rekommendera den till någon med mindre händer, oftast av de motsatta könet. Sen så kommer 16GB-versionen att erbjuda enbart 3GB RAM, så varför kunde OP inte tänkt en gång till och samtidigt ersätta 16GB-versionen med en mindre skärm, hade det inte varit lite mer ljuvligt för de som har små händer eller trivs bättre mindre telefoner som ryms i fickan? Flopp!

Det nya operativsystemet är mer begränsad men de tycks inte spela någon roll för dess användare lär flasha den. Men 'faktan' säger att den är mer begränsad och det är utifrån det som jag tar fram min synpunkt. Ingen big deal här och förmodligen den minsta punkten som jag bryr mig om.
    Ska det ta längre tid att ladda telefonen till fullo + kortvarig batteritid? Va?!

För mycket hype och för lite verkstad för den här gången. Det är f*n värre att att skapa en sådan hype än att marknadsföra sig självt i media med reklam etc.

Hade jag köpt telefonen för ett lägre pris?
    85% chans ja men bara som en re-fresh för att hänga med i ''utvecklingen''
    Nuvarande pris då?
    Nej, inte värt det i min mening. Fyra-tusen-kronor inklusive frakt och sedan tillbehör på det hela så lär priset ryka upp några hundralappar mer. Viktigt att nämna och tänka på är att originella tillbehör för OP är svårtillgängliga och därav väldigt dyra med andra ord. Eftersom att OP är fortfarande ett lågt budgetalternativ så räknas varje hundralapp.

Känner mig kluven till dessa punkter, inget som är ''wow'' direkt
    1. LAF (Laser-Auto-Focus, sitter under kameralinsen). Hoppas det ska bidra till bättre bilder.

2. Designen, tycker den ser bättre ut tack vare utbytbart skal och batteri. Och även förpackningen ser mer modernare ut. Svårt att författa hela kvalitén då man inte kommer ha tillgång till den i affär etc.

3. Dubbla simkortsplatser, mycket unikt för telefoner som inte anses vara ''plast skit från Kina''. Har du exempelvis jobbtelefon och vardagstelefon så är det här ett klockrent alternativ.

4. Fingerläsaren, USB Type C och den vändbara laddaren kan jag även tänka mig att ge dom en halv stjärna för, trots att jag aldrig 'använder/använt' dessa. Ser det mer som ett personligt behov precis som dubbla simkortsplatser.

-HELHETSBETYG på OPT
    Svag 7:a av 10 möjliga.

-HELHETSBETYG PÅ OPO
    Säker 8:a av 10 möjliga.

Justeja, ni kan vara lugna, det kommer finnas massvis med invites för OPT ;)
    Bortslumpade pengar om ni tänker inhandla denna telefon för er som redan har en fungerande OPO. Vi är användarna och det är vi som ska ge dom kritik om de inte åstadkommit något välförtjänt, hur ska de annars gå framåt? Det kanske är försent just nu men för den osäkra alternativa OP Three så bör de tänka efter nästa gång. Inte en gång, utan flera gånger. Ni kommer att se flertals sågningar från YouTube recensenter, några av dom har redan gett en kort inblick på att de inte är så överraskade i nuläget.

Last edited: Aug 1, 2015

svenix, Sambuccashake and StidtO like this.
  10. StidtO
    Froyo Jul 28, 2015

StidtO , Jul 28, 2015 :
    Jag blir mer och mer kluven om jag ska köpa en OPT eller inte. Jag vill ju hänga med i utvecklingen, men argumentet som jag hade när jag köpte den var ju att jag fick en bra lur för bra pris. Men om jag nu byter lur en gång per år, istället för vartannat när man hade bindningstid så blir det fortfarande samma kostnad för telefon (3000 - OPO + 4000 OPT) kontra t.ex. G4 ~ 7000kr.

Med missnöjet jag ser i forumet så blir det svårt för mig. Kan någon förklara för och nackdelar med OxygenOS?

caliumea likes this.
  11. Sambuccashake
    Froyo Jul 28, 2015

caliumea likes this.
  12. fueleh
    Honeycomb Jul 28, 2015

fueleh , Jul 28, 2015 :
    flashade in Exodus på min OPO och känner att den kommer leva ett bra tag till :) det skulle väl vara om man spräcker skärmen eller nått som man köper denna.

13. jnsson
    Gingerbread Jul 28, 2015

jnsson , Jul 28, 2015 :
    Jag kommer nog skaffa den. Gillar att dom har dual-sim stöd. Synd dock att dom inte har QI eller NFC.

14. August99
    Honeycomb Jul 28, 2015

August99 , Jul 28, 2015 :
    Nja... Alltså telefonen är ju Nice för priset men tkr den har lite för många "draw backs" just nu. Väntar till MKBHD recenserar den. Blir väl dock inte på ett tag! Dessutom tkr jag inte att den är särskilt snygg. One är sjukt mkt snyggare i min mening. :) Tkr att dom har satt kameran på ett konstigt ställe på tvåan! Men men vi får se hur det blir! :)

15. icreate
    Gingerbread Jul 28, 2015

icreate , Jul 28, 2015 :
    Redan gjort. Här var OnePlus smarta och lät både MKBHD och AndroidAuthority testa den i förväg. Smart sätt att få ut gratis reklam - om man verkligen tror stenhårt på sin egen produkt.

August99 likes this.
  16. ElectricPulze
    Gingerbread Jul 28, 2015

17. Sambuccashake
    Froyo Jul 28, 2015

Sambuccashake , Jul 28, 2015 :
    Du har fattat rätt.

18. SHM
    Honeycomb Jul 28, 2015

SHM , Jul 28, 2015 :
    Inget jag använder i alla fall. Quick Charge är synd men det går inte att kombinera USB-C och Quick Charge. Kanske nästa år?

19. m1cke
    Jelly Bean Jul 28, 2015

m1cke , Jul 28, 2015 :
    Har du någon källa på det? Skulle gärna läsa mer..

20. NickeD
    Pie Jul 28, 2015