18
[OP3][REVIEW] Mijn Ervaringen

1. Plenkske
    Dutch POC Assistant Head Moderator Jun 19, 2016

Plenkske , Jun 19, 2016 :
    Net zoals ik bij mijn One heb gedaan, ga ik nu ook een review topic maken over mijn nieuwe 3. Het zal constant uitgebreid worden. Mijn topic over de One is hier te vinden:
    https://forums.oneplus.net/threads/opo-review-mijn-one-ervaringen.39402/

Launch tot ontvangst
    Dinsdag 14 juni was de launch van de OnePlus 3. Om half 7 zou de Loop open gaan. En dat ging hij ook :) Na een update van de Loop VR app kon je virtueel door een "space office". Leuk gedaan ! Na wat navigeren kon je uiteindelijk je emailadres invullen zodat je een link kreeg naar de store.

Ik heb eigenlijk vrijwel meteen de 3 besteld. Met standaad(gratis) shipping. Bij mijn bestelling stond "shipping 17 juni" en "delivery 23 juni". Toch kreeg ik in de nacht van woensdag op donderdag (16 juni) al een verzend bevestiging. Via 'shipping reference' van DHL kon ik de tracking vinden. Wat bleek, hij was inderdaad al onderweg vanuit Polen. Via Hannover, Brussel en Eindhoven kwam hij uiteindelijk vrijdag 17 juni bij mij binnen.

Vandaag, zondag 19 juni, kon ik hem eindelijk gaan gebruiken. Op moment van schrijven ben ik nog vanalles aan het overzetten vanaf mijn One. En wat bleek, exact 2 jaar geleden ben ik mijn One gaan gebruiken ! Dit zag ik in mijn review thread die ik hier bovenaan gelinkt heb ;) Mijn One werkt nog steeds prima trouwens, mijn vriendin gaat hem gebruiken :)

Pakket

inthebox.jpeg

Dit zit er in het doosje. De twee logo's zijn stickers :) Verder is het netjes verzonden met een bescherming zoals je rechtsboven een stukje ziet. Naast de telefoon en oplader, heb je ook een 'quick start guide' en 'safety information' en een briefje van Carl (3 voorop).

Eerste indrukken
    Wauw ! Wat een fijn ding. Hij ligt echt heerlijk in de hand. Het scherm vloeit heel fijn over in de rest van de telefoon. Waardoor de telefoon als één geheel aanvoelt. Voorkant, zijkant en achterkant dus. Dit komt vooral door het 2.5D scherm. Dit houdt in dat het scherm aan alle randen is afgerond. Een nadeel hierbij is wel dat een screen protector niet zo goed werkt, of niet mooi is. De plastic screen protector die er al op zit, is dus wat kleiner dan het gehele scherm. Die screen protector is tot nu toe nog niet vervelend overigens. Maar zodra die dat wel is, gaat hij er af bij mij.

Zoals je op de foto's ziet is de zijkant en achterkant geheel van metaal. Dit ziet er erg chique uit, mooie zilver/grijze kleur. OnePlus noemt de kleur "Graphite" en later komt er nog een "Soft Gold" uit. Het metaal is wel wat gladder dan we gewent zijn van OnePlus. Voorlopig dus voorzichtig mee omgaan ;) Ik ga dbrand skins kopen en misschien nog een sandstone case. Die laatste ziet er toch ook wel goed uit en ik heb gehoord dat deze in het echt ook erg fijn is.

De knoppen en alert slider zijn prima te gebruiken. De knoppen zijn wat dikker dan bij de One waardoor het wat steviger aanvoelt. De home button die tevens fungeert als vingerafdrukscanner heeft een eigen beschermglaasje en een zilveren randje.
    De camera aan de achterkant steekt een paar mm uit. Maar hier heb ik tot nu toe geen last van. Als de 3 op tafel ligt kan je hem nog prima zonder gewiebel gebruiken. Tenzij je echt harder gaat drukken, dan wiebelt het wel.

Edit: na ruim een dag gebruik vond ik de plastic protector toch vervelend worden. Die wordt een beetje vettig waardoor je allemaal vlekken over het scherm ziet. Ik heb hem er dus afgehaald. Ben natuurlijk erg voorzichtig met de 3 :) Telefoon voelt nu nog heerlijker aan ! Het glas is echt fijn.

Eerste handelingen
    Toen ik de telefoon de eerste keer aanzette was ik echt verbaasd over hoe mooi het scherm is. En wat een verschil met lcd ! De kleuren knallen er echt af :) Ik kreeg meteen een software update dus die heb ik maar meteen laten uitvoeren.
    Aangezien ik voor een aantal apps(oa. Titaniumbackup) root rechten nodig heb, ben ik hem meteen gaan rooten. Het is aan te raden om dat meteen te doen, aangezien je bij het 'unlocken van de bootloader' alle gegevens kwijtraakt. Hij doet dan een factory reset namelijk. Rooten is overigens niet moeilijk, een goede tutorial vind je hier:
    https://forums.oneplus.net/threads/...sh-twrp-root-nandroid-backup-and-more.448149/

Ondertussen ben ik ook mijn One gaan backuppen en bestanden daarvan aan het overzetten naar mijn laptop.
    Toen het rooten klaar was kon ik de eerste instellingen doen op de 3. Het instellingen scherm van Oxygen OS is fijn overzichtelijk. Daarna ben ik mijn backup van apps gaan terugzetten en wilde ik mijn sim kaart erin doen. Geheel onverwachts kwam ik erachter dat ik nog een micro-sim in mijn One had, die ik niet naar nano kon uitduwen. Onder het motto "vaak ben je te bang" , pakte ik de schaar erbij :p Dankzij de dummys die in de simkaart houder van de 3 zitten , kon ik mijn micro-sim makkelijk korter knippen. En hij werkt, gelukkig ! :)

Nadat mijn backups van apps klaar waren heb ik nog mijn startschermen en achtergronden goed gezet. Over de software zal ik meer vertellen in het volgende kopje.

Software
    Linker screenshot is de versie waar ik mee begon met de OP3, rechter screenshot is de versie op moment van schrijven (3.2.1):
    Screenshot_20160619-171843.png Screenshot_20160713-193739.png
    In deze laatste versie is het één en ander opgelost over: notificaties, geheugen, gps, camera, audio en galerij. Ook is er een sRGB modus toegevoegd voor het scherm. Persoonlijk vind ik die erg lelijk (blurry).

Oxygen OS is Android met slechts enkele goede toevoegingen aan de instellingen en de launcher (je home schermen). Verder staat er geen bloatware op. Aangezien het device geleverd wordt met Android Marshmallow, staat ook de encryptie aan. Deze krijg je er ook niet af, maar in de praktijk zal je er geen last van hebben. Wellicht wat extra beveiligings meldingen...

Screenshot_20160713-194120.png Screenshot_20160713-194137.png
    Deze weergave instellingen zijn belangrijk voor het scherm. Met name de kleurbalans. Deze verschuif je van een blauwige kleur naar een gelige kleur. Kies hier dus wat je er het beste uit vindt zien ! Ik gebruik zelf ook aanpasbare helderheid en heb de helderheidsbalk op ongeveer 10-15% staan.

Screenshot_20160713-194204.png Screenshot_20160713-194101.png
    Zo zien de instellingen eruit voor de simkaarten en de alert slider.

Screenshot_20160713-193852.png Screenshot_20160713-193946.png Screenshot_20160713-193952.png Screenshot_20160713-193955.png Screenshot_20160713-193957.png
    Dit zijn alle instellingen voor de launcher (je home schermen en apps scherm) , en nog wat andere aanpassingen die je kan doen. Ook kan je van de 3 knoppen(recent, home en back knop) instellen wat die moeten doen bij lang ingedrukt houden en bij dubbeltappen.

Ik vind tot nu toe de software erg fijn werken. Het is smooth, snel en handig in gebruik. Natuurlijk zullen er altijd nog verbeteringen en features via updates toegevoegd worden. Ook werkt de camera app prima en handig. Meer daarover onder het kopje Camera. Verder werkt bluetooth en gps ook prima. Bluetooth heb ik altijd aan staan met mijn Pebble smartwatch. Ook met mijn auto systeem werkt de verbinding goed, en bellen gaat daarmee prima.

Accu & Opladen
    Na 1,5 dag gebruik
    Bij mij was de 3 ongeveer 50% opgeladen toen ik hem ontving, en in het begin had ik hem af en toe aan de laptop hangen dus dan laad hij ook een beetje op. Aan het einde van de dag was hij wel leeg en heb ik de Dash Charger getest.
    Screenshot_20160619-211900.png Screenshot_20160619-214912.png Screenshot_20160619-222946.png
    Van links naar rechts: start opladen, na een half uur opladen, en na 100%. Hij laad dus echt 60% in een half uur, inclusief gebruik. Je ziet het gek genoeg niet aan de schermtijd, maar ik had hem wel degelijk gebruikt. Hij ging van 3 naar 100% in 70 minuten. Leuk weetje: bij Dash Charging brand er een blauw ledje.

Ik heb de 3 dus niet 's nachts opgeladen. 's Nachts was er 3% afgegaan. De volgende dag flink gebruikt:
    Screenshot_20160620-115353.png Screenshot_20160620-135612.png Screenshot_20160620-183053.png Screenshot_20160620-224732.png
    Van links naar rechts: na 50%, na 67%, eventjes opladen van 6% naar 24%, einde dag.
    Vrijwel de hele dag op LTE gezeten.
    Ik heb hem 's avonds niet veel meer gebruikt. Maar ik had toch even extra nodig dus heb ik hem tussendoor eventjes opgeladen met dash charging van 6% naar 24%. De accu houdt het verder prima vol, ongeveer 5 uur schermtijd na intensief verbruik in ongeveer 100% accu, in 20 uur tijd.

Nacht 2 heb ik hem wel volledig opgeladen, met een normale oplader. In een kleine 2 uur is hij dan volledig opgeladen (2A oplader).
    De tweede dag had ik weer bijna de hele dag LTE en heb ik 4 uur en een kwartier schermtijd gehad, met 11% over weer in de oplader gedaan voor het slapen gaan.

Dag 3 heb ik bijna de hele tijd wifi , dus ik ben benieuwd hoe de 3 het dan doet !
    Ik heb gemerkt dat de telefoon zeker langer meegaat als je wifi gebruikt. Maar het is nog meer afhankelijk van welke en hoeveel apps je aan het gebruiken bent. Logisch natuurlijk... maar het kan soms wel een uur extra SOT opleveren.

Gemiddeld genomen gaat de telefoon prima een dag mee, met 4.5 tot 6 uur SOT.
    Ik heb ook een keer een weekend gehad waarbij ik de telefoon heel weinig gebruikt heb. Hierdoor kon hij het volhouden van zaterdagochtend tot zondag in de avond:
    Screenshot_20160710-200405.png

Nog even over het opladen: je gaat anders opladen, elke nacht is niet meer nodig. Omdat Dash Charge al snel 50-80% oplevert, als je overdag even oplaad. Ik laadt alleen nog maar 's nachts op als het nodig is.

Camera
    Alvast een voorproefje. Mijn OP3 op dit moment, met dbrand skins. Carbon Black en Concrete. Foto's gemaakt in whatsapp.
    IMG-20160712-WA0006.jpg IMG-20160712-WA0008.jpg
    wordt vervolgd...

Last edited: Jul 13, 2016

2. Plenkske

Opslag
    De 64 GB vesie van de 3 begint met: 52,67 GB beschikbaar. Aan apps is ongeveer 1GB gebruikt, nadat ik alle standaard apps ge-update heb. Bedenk dat met 64 GB wordt bedoeld 64 billion bytes. Omgerekend houd je effectief 59.6 GB over. Dus 7 GB is gebruikt door het OS.

Speakers
    De geluid speakers zijn een hele verbetering ten opzichte van de One. Een stuk meer geluid vooral. Het lijkt ook wel beter gebalanceerd, maar ik vond die van de One ook al best goed. De speakers zijn naar onderen gericht en geven een mono geluid. Persoonlijk hecht ik geen grote waarde aan telefoon speakers, ik gebruik ze niet heel veel en écht goed kunnen ze nooit worden. Uit zo'n klein apparaat...

Bellen
    Ik vind de kwaliteit bij bellen zeker ook belangrijk bij een smartphone. En de kwaliteit is zeker beter ten opzichte van de One. Het geluid uit de 'oor speaker' is prima, en men hoort mij ook goed. Ook bij het gebruik van de speaker stand gaat alles goed, dit wilde bij de One nog wel eens lastig zijn. Bellen over wifi (via bijvoorbeeld whatsapp) heb ik nog niet veel geprobeerd, maar zal denk ik ook geen probleem zijn. Verder werkt bellen in de auto via bluetooth ook prima !

Internet
    Eerste speedtest over wifi:
    Screenshot_20160619-202607.png
    Dit haalde ik niet op mijn One, op een zelfde router/internet snelheid. Met name downloadsnelheid is beter.

Ik heb ook wat tests gedaan op 4g verbinding:
    Screenshot_20160713-194541.png Screenshot_20160713-194633.png Screenshot_20160713-194934.png

Dit zijn geen geweldige resultaten, kan zeker beter. Maar dit kan allerlei oorzaken hebben: geen vol bereik, misschien is het nu druk op het netwerk op dit moment en op deze plek.

Ik kwam bij de 4g tests erachter dat de telefoon automatisch overgaat op 4g+ . Ik heb T-Mobile en dus overal bereik voor 4g+. Maar normaal gesproken staat de OP3 eigenlijk altijd op gewoon LTE. Nu kwam ik er bij de tests achter dat hij vanzelf overgaat op 4g+, en daarna weer meteen terug op LTE. Kortom: hij schakelt over als er meer data gebruikt wordt, of bij grotere bestanden. Dit is denk ik wel slim gemaakt. Om accu verbruik te verminderen.

Hier nog even al mijn speedtests bij elkaar , die ik gemaakt heb op de OnePlus 3:
    Screenshot_20160713-195005.png

Performance
    wordt vervolgd...

Bugs & Issues
    - Als je 'recent apps' opent, zie je een lock staan bij elke app. Je kan deze aan en uit zetten. Als die aan staat kan je de app niet sluiten. Ik heb gemerkt dat deze soms spontaan weer uit gaat. Ik weet nog niet op welke momenten precies. En ik vraag me ook af of het aan de app ligt, of aan Oxygen OS.
    - Op random momenten gaan de notificaties ineens op stil, waardoor je de alert slider een keer op en neer moet doen. Zou in de volgende OTA (na 3.2.1) opgelost moeten zijn. Is inderdaad opgelost in 3.2.1

Last edited: Aug 23, 2016

blefke, Frederickc and Seijmo like this.
  3. Plenkske

Todo
    - Camera, ook met close-ups van device zelf
    - Performance. Met GPS Test met vergelijking One
    - Bluetooth Geluid (kan bij kopje speakers), en ook geluid uit audio jack

Last edited: Nov 29, 2016

4. Plenkske

Als je nu al vragen hebt over de 3, brand maar los ! Ik zal ze zsm beantwoorden !

5. Seijmo
    Lollipop Community Expert Jun 19, 2016

Seijmo , Jun 19, 2016 :
    @Plenkske Nice mate, dan is het vandaag dus ook op de kop af 2 jaar gelden dat ik mijn One in gebruik nam aangezien we m op dezelfde dag kregen. :p

Je verhaal tot dusver leest lekker weg, je zou een novelle moeten schrijven....
    Waar ik op dit moment het meest nieuwschierig naar ben is wat je van het design vind. En daarnaast hoop ik dat je ook een gps test gaat uitvoeren, je weet dat ik als geocacher daar veel waarde aan hecht. Het zou helemaal mooi zijn als je die resultaten met de One kan en gaat vergelijken. Verder schiet me even niets te binnen... :)

Snooky092, blefke, superplus and 2 others like this.
  6. Plenkske

Haha dankje :)
    Het design ga ik vandaag nog een stukje over schrijven.
    GPS Test: hoe kan ik die het beste uitvoeren ?

Last edited: Jun 19, 2016

superplus likes this.
  7. Frederickc
    Honeycomb Jun 19, 2016

Frederickc , Jun 19, 2016 :
    Bluetooth verbinding en de geluidkwaliteit als je met een Bluetooth apparaat verbonden bent. Dat zou ik graag wel eens weten ;)
    Op de OP2 had je in het begin maxxaudio. Met de recentste updates is dat helaas weg. Ik vind op dat vlak dat men achteruit is gegaan.

Seijmo likes this.
  8. Seijmo
    Lollipop Community Expert Jun 19, 2016

Seijmo , Jun 19, 2016 :
    Eeehmz jij bent de kenner toch? ;)

Iets anders dan via één van de diverse gps test apps zou ik me zo 1,2,3 niet kunnen bedenken. Daarnaast lijkt het me dus wijsheid om bijvoorbeeld ook je One in de test mee te nemen (of een ander toestel) zodat je vergelijkingsmateriaal hebt.

9. KwienYolanda
    Froyo Jun 19, 2016

KwienYolanda , Jun 19, 2016 :
    Van de video's die ik al heb gezien van de One Plus 3 zag ik dat de achterkant nogal gewijzigd is, wat ik het meest interessant vind is of de camera inderdaad nogal uitsteekt (zoals op de video's te zien is) en of dat storend is?

10. Plenkske

De camera steekt inderdaad een beetje uit, paar mm. Het is niet echt storend. Als je hem op tafel legt dan kan je nog prima de telefoon gebruiken zonder gewiebel. Tenzij je wat harder gaat drukken dan wiebelt het een beetje.

superplus likes this.
  11. Plenkske

Eerste indrukken en eerste handelingen heb ik geplaatst !
    De kopjes die volgen zullen uiteraard meer foto's en screenshots gaan krijgen. Nu is het tijd om dash charging te proberen :)

12. stoerebink
    Froyo Jun 19, 2016

13. Plenkske

Net als de 'capacitive buttons'(terug knop en recent apps) is deze touch.

14. Cor1950
    Cupcake Jun 19, 2016

Cor1950 , Jun 19, 2016 :
    Ik heb de 1 nu 1,5 jaar, geen klachten. Ga de 3 maar bestellen. Ben ook benieuwd naar GPS testen, gebruik nu de app Ultra GPS Logger, iemand nog suggestie voor betere/handiger gps app ? Mis in de 1 een FM radio, maar die zit in de 3 ook niet neem ik aan ? DAB+ radio zou nog beter zijn. Rooten zou ik ook wel willen, maar dat zou ik liever laten doen door een expert. Accu van de 3 heeft minder capaciteit dan de 2 ? Vreemd.

15. Plenkske

Zit er inderdaad niet in

16. Skizz
    KitKat Community Expert Jun 19, 2016

Skizz , Jun 19, 2016 :
    Da's al snel een review, ben benieuwd naar je volledige bevindingen.

17. david.s
    Lollipop Jun 20, 2016

Seijmo likes this.
  18. Seijmo
    Lollipop Community Expert Jun 20, 2016

Seijmo , Jun 20, 2016 :
    Als we daar onze grote Zweedse vriend niet hebben. Gottag! ;)

david.s likes this.
  19. stoerebink
    Froyo Jun 20, 2016

stoerebink , Jun 20, 2016 :
    Nog een vraagje Plenkske,

Jij hebt 'm geroot met SuperSU.
    Krijg je dan nog wel de updates?

20. Plenkske
    Dutch POC Assistant Head Moderator Jun 20, 2016

Plenkske , Jun 20, 2016 :
    Ik dacht het wel, maar twrp recovery kan een error geven en dus zal update niet succesvol zijn. Maar handmatig flashen is heel makkelijk dus geen probleem...