68
[OPO][GUIDE] OnePlus One Rooten

1. fistfull95
    Ice Cream Sandwich Aug 4, 2014

fistfull95 , Aug 4, 2014 :
    4-8-14 / Opzet gemaakt en eerste methode van rooten geschreven
    14-8-14 / Afbeeldingen toegevoegd, "stap" verwijderd. (er staan nu alleen nog cijfers, vond ik iets mooier)

In deze guide leg ik uit hoe men de OnePlus One root, en indien gewenst een custom rom installeert.

Deze guide is alleen bedoeld als ondersteuning en voor educatieve doeleinden. Als je alles doet zoals hier staat kan er vrijwel niks fout gaan. Mocht er toch schade aangericht zijn, dan ben ik (Fistfull95) in geen van alle gevallen aansprakelijk. Door het rooten van de OnePlus One vervalt de garantie niet. Als je je OnePlus One root zullen alle gegevens op de telefoon verloren gaan. Zorg ten alle tijden voor een goede backup. Ook hiervoor ben ik niet aansprakelijk.

Wat is rooten?
    Rooten is een process wat de eindgebruiker toegang geeft tot de “root” van het apparaat. Dit wil zeggen dat alle bestanden en mappen gelezen en herschreven/overschreven kunnen worden. Dit betekend dus dat letterlijk alles aangepast kan worden indien je over de juiste kennis beschikt. De meeste root-gebruikers installeren echter vaak andere ROMs (hier later meer over), andere Kernels etc.

Waarom rooten?
    Men root in de regel zijn of haar telefoon zodat men meer controle krijgt over het apparaat. Vaak installeren gebruikers alleen andere software (ROMs) of Kernels / aanpassingen op zijn of haar apparaat. Dit proces heet flashen (ook hier later meer over). Als de telefoon is geroot kunnen dingen als het Titanium Backup worden geinstalleerd, waarmee men een zeer goede backup kan maken (en meer). De mogelijkheden met root-toegang zijn letterlijk oneindig.

Risico van rooten?

Voor je verder leest breng ik je graag eerst op de hoogte van de risico’s van rooten, want die zijn absoluut aanwezig. In principe staat je apparaat open en bloot voor aanvallen mits je goed oplet. Als je denkt voor je iets installeert of flashed kan er eigenlijk niets fout gaan. Ook geeft de telefoon een melding als een applicatie om root-access vraagt, dus er kan niks achter je rug om gebeuren, om het maar zo te zeggen.

Nog niet weggeklikt? Mooi!

Root manieren:

In deze guide leg ik twee manieren uit om je OnePlus One te rooten. De eerste manier zal voor de meeste gebruikers het meest toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Hiervoor is vrijwel geen technische kennis vereist, mits je alles goed leest. We gebruiken een programma genaamt OnePlus One toolkit.

In methode twee gaan we wat dieper in op het root-process, en leer je hoe het eigenlijk allemaal werkt. In feite gebruikt methode 1 de manier van methode 2, maar bij methode 1 krijg je daar niets mee van doen en hoef je geen commando’s te leren en uit te voeren.

Methode 1 [OnePlus One toolkit]:

Benodigdheden:
    Computer of laptop (Windows, later meer OSen)
    OnePlus One (ALLEEN 64GB VERSIE WORDT NU ONDERSTEUND)
    USB kabel (wordt geleverd bij de OnePlus One)
    Java (http:www.java.com)
    OnePlus One Toolkit (http://forum.xda-developers.com/oneplus-one/development/toolbox-oneplus-one-toolbox-t2808987)

Stap 0.1 [Drivers installeren]
    Download dit en installeer het. Start nu de computer opnieuw op.

0.2. Ga naar apparaatbeheer (win+r, dan typ je daar "devmgmt.msc" in)

0.3. Kies je OnePlus One (in apparaatbeheer heet hij waarschijnlijk One) en selecteer "stuurprogramma's bijwerken"

0.4. Selecteer "Op mijn computer naar stuurprogramma zoeken"

0.5. Selecteer "Ik wil kiezen uit een lijst met apparaatstuurprogramma's op mijn computer"

0.6. Selecteer "ADB Interface" en vervolgens "SAMSUNG Android ADB Interface"

0.7. Als je een waarschuwing krijgt kun je die negeren en op volgende klikken.

0.8. De drivers zijn nu goed geinstalleerd en je OnePlus One zal nu goed herkend worden.

1.
    Zorg dat je aan alle vereisten voldoet. Dit is erg belangrijk.

2. Start OnePlus One Toolkit. Dit opent een installer, standaard is C:\ geselecteerd. In deze guide ga ik er van uit dat jij het ook op C:\ installeert. Als je dit hebt gedaan heb je nu een map op C:\ met OPO. Open het bestand OPO_toolbox.exe.
    Je wordt nu gegroet met een scherm, waarmee je in principe alles kunt doen met betrekking tot het aanpassen van je telefoon.[​IMG]

3. Schakel de telefoon helemaal uit (powerknop enkele seconden inhouden, tot er een menu verschijnt met de optie “uitschakelen”)

4. Sluit de telefoon op de computer aan.

5. Druk nu op de telefoon de “Volumeknop omhoog + de aan/uit knop” in. Als je dit goed gedaan hebt start je nu op in fastboot mode en zie je het CyanogenMod logo.

6. WAARSCHUWING: Alles wat op dit moment op je OnePlus One staat zal worden verwijderd. Na het uitvoeren van de komende instructie is het dus alsof je je OnePlus One net uit de doos haalt. Klik links onder in het programma op “Unlock Bootloader”. Wacht tot dat je telefoon opnieuw is opgestart, ZET NOOIT JE TELEFOON UIT TIJDENS DIT PROCES.

7. Als je telefoon opnieuw is opgestart, haal je de usb-kabel uit je telefoon en zet je hem weer helemaal uit.

8. Start de telefoon weer op in fastboot mode (volume omhoog + powerknop).

9. Sluit de usb-kabel weer aan.

10. Rechts in de toolbox (op de computer) staat een keuzemenu waar nu “Stock Recovery” in geselecteerd is. Als je weet wat je doet kun je dit veranderen naar wat je wil. Als je niet zeker weet wat je moet kiezen, of als je verder wil met de guide kies je hier “TWRP Recovery”.

11. Klik op de knop “Flash” onder het keuzemenu met “TWRP Recovery” erin.

12. De telefoon start nu weer opnieuw op. Wacht tot de OnePlus One gezien wordt door de computer.

13. Als de One wordt gezien op de computer, ga dan naar de map OPO (als het goed is staat die nog open) en dan naar de map Root (Dus C:\OPO\Root\). Kopieer het bestand UPDATE-SuperSU-vXXX.zip (XXX geeft de versie van het bestand aan) naar de telefoon.

14. Schakel nu de telefoon weer helemaal uit.

15. Nu zetten we de telefoon in Recovery mode. Dit doe je door “volume omlaag + powerknop” in de drukken. Dus niet volume omhoog bij fastboot.

16. Je komt nu in TWRP Recovery (De meeste mensen spreken het uit als “Twurp” maar zo ver als ik weet hoor je het officieel te spellen ;) ).

17. Tik op “Install” links boven aan het scherm.

18. Navigeer nu helemaal naar onderen, en zoek het bestand wat we net op de telefoon hebben gezet (UPDATE-SuperSU-vXXX.zip).

19. Tik op het bestand en sleep het rondje onderaan je scherm naar rechts. SuperSU wordt nu geflashed.

20. Gefeliciteerd, je bent nu “geroot”! Start de telefoon weer op en dan ben je klaar.

Als alles gelukt is zie je als je je telefoon weer hebt opgestart dat er een nieuwe app bij is gekomen. Deze app (SuperSU) beheert de root rechten van de telefoon. Als je deze app verwijderd, zullen de root-rechten verloren gaan.

Als er vragen zijn, hoor ik ze altijd graag. Dat mag hier en via PM. Vragen die veel gesteld worden zal ik verwerken in een FAQ.

Ook suggesties en verbeteringen zijn altijd welkom!

Last edited: Sep 30, 2014

2. fistfull95

WesleyMollen likes this.
  3. fistfull95

WesleyMollen likes this.
  4. fistfull95

WesleyMollen likes this.
  5. wout276
    Gingerbread Aug 4, 2014

wout276 , Aug 4, 2014 :
    Er is nu al een superuser setting panel aanwezig, is het niet mogelijk deze in te schakelen zonder een andere recovery te installeren?

Last edited: Aug 6, 2014

nl1jht likes this.
  6. fistfull95

Thanks, hahaha vragen mogen hier en via PM ;)

Alperbelgium likes this.
  7. Olivierw
    Eclair Aug 4, 2014

fistfull95 likes this.
  8. fistfull95

Dankjewel!

9. lanytha
    Gingerbread Aug 4, 2014

lanytha , Aug 4, 2014 :
    Kan je ook de link geven voor de drivers? Ik heb ze al maar ik vind dat dit de meest overgeslagen stap is bij de meeste tutorials

10. fistfull95

Als je methode 1 gebruikt heb je die niet nodig ;) Als je ze echter toch wil heb ik hier de drivers: https://dl-ssl.google.com//android/repository/latest_usb_driver_windows.zip en hier de SDK die je nodig hebt (niet bij methode 1) http://dl.google.com/android/android-sdk_r23.0.2-windows.zip

Als je nog iets wil weten hoor ik het graag!

11. fistfull95

12. Cedric Lanckman

Cedric Lanckman , Aug 4, 2014 :
    Stap 5: "Omlaag + power knop"
    Kan het zijn dat die toolkit niet werkt met Windows 8.1?
    Als ik "unlock bootloade"r klik gebeurd er helemaal niets

13. fistfull95

1. Run je de tool in Administrator mode? (Dit lost 80% van alle Win8.x problemen op)
    2. Zit je in fastboot?

14. Skizz
    Community Veteran Aug 4, 2014

Skizz , Aug 4, 2014 :
    Windows 8 is een ***** met de android drivers, staat je One in je device manager zonder problemen? Ofwel: als je in die toolkit op "attached devices" klikt, staat je OPO dan in 't lijstje?
    Zo nee, probeer het dan eens met de samsung USB drivers (link), die zijn wel gesigned voor windows 8. Deze heb ik zelf ook gebruikt voor m'n OPO.

Ik neem aan dat je overigens OMHOOG + power bedoelt, zó kom je in fastboot, omlaag en power is voor recovery.

15. pix140
    Gingerbread Aug 4, 2014

16. Cedric Lanckman

17. fistfull95

Ik zal morgen een stuk schrijven over het fixen van de drivers onder Windows 8. Ik moet zeggen dat ik er zelf nog geen problemen mee heb gehad, maar ik zal de Samsung Drivers inplementeren. Thanks voor de input ;)

Ook bedankt, ga het morgen implementeren!

18. fistfull95

Haha uitwerpselen gebeuren, fouten zijn er om van te leren ;)

19. MisterX

MisterX , Aug 4, 2014 :
    Een Nederlandse handleiding helemaal top, nog niet uit geprobeerd.
    Er is toch ook nog een mogelijkheid om te rooten zonder verlies van data? Is hier ook ergens voorbij gekomen maar weet ff niet waar.

fistfull95 likes this.
  20. fistfull95

Ja die is er wel, maar die is nog heel er expirimenteel. Ik zal hem implementeren, maar ga er maar van uit dat het makkelijker is om een backup te maken en terug te zetten ;)