1
Problem med datatrafiken

1. cj_bergh
    Cupcake Feb 26, 2016

cj_bergh , Feb 26, 2016 :
    Hej alla,
    För någon dag sedan installerade jag 6.0.20160221.nightly i min OPO. Efter installationen har jag ingen tillgång till mobildata för surf däremot kan jag skicka MMS... Wifi funkar bra. Någon som har någon idé vad som kan vara felet??

/Carl-Johan

Micke61a likes this.
  2. Psicosis
    Marshmallow Feb 26, 2016

Psicosis , Feb 26, 2016 :
    En tillfällig bugg i den specifika versionen kanske?

3. Kureen
    Ice Cream Sandwich Mar 1, 2016

Kureen , Mar 1, 2016 :
    Hade detta problem tidigare på en av de första versionerna av CM Marshmallow. Bytte till cm 12.1 och står kvar på det :)

4. cj_bergh
    Cupcake Mar 2, 2016

cj_bergh , Mar 2, 2016 :
    Jag hittade felet, det var en parameter i APN inställningarna som var felaktig! Tack för visat intresse i alla fall :)

5. UlrikaS
    Cupcake Mar 2, 2016

UlrikaS , Mar 2, 2016 :
    Jag kan inte nå internet när jag är på stan! Hemma i husets wifi går det bra. Sms går bra på stan. Jag är helt ny med one. Har jag fel inställingar? (Hoppas ok att använda denna tråd.)

6. Psicosis
    Marshmallow Mar 2, 2016

Psicosis , Mar 2, 2016 :
    Aktiverar du mobildata när du är utanför ett område där du har WiFi?

NickeD likes this.
  7. El_Pumpo
    Froyo Mar 28, 2016

El_Pumpo , Mar 28, 2016 :
    Ser ut som att du behöver kolla igenom din APN. Den är ansvarig för att ditt mobila nätverk ska fungera. Hände mig ett tag sen då den bara försvann utan anledning.
    Detta gör du med Inställningar > Mobilnät > APN,
    när du väl är inne i den menyn; välj återställ standardinställningar. Du ska inte behöva skriva in din operatörs APN då det redan är inskrivet i Androids konfiguration filer, du kan också googla dina APN inställningar.

8. Narsice
    Cupcake Jun 16, 2016

Narsice , Jun 16, 2016 :
    Har exakt samma problem. Berätta gärna vad det var du ändrade. Har varit i kontakt med Comviqs kundtjänst ett flertal gånger nu utan framgång.... :(

9. cj_bergh
    Cupcake Jun 17, 2016

cj_bergh , Jun 17, 2016 :
    Såg inte detta förrän nu. Det visade sig att det inte var APN inställningarna i alla fall som spökade utan det var appen adblock plus som stoppade trafiken av någon anledning. Avinstallerade och problemet försvann :)

10. Markusfagrell
    Cupcake Jul 10, 2016

Markusfagrell , Jul 10, 2016 :
    Upplever samma eller snarliknande problem. Sitter på en OP2 och har inte haft "surf" tillgängligt på tre veckor. Tänkte att det var en bugg och det skulle bli bättre, men som sagt, tre veckor har passerat. Ringde Tele2 som jag surfar med, men de såg inga fel. Har gjort en del åtgärder men till **** tröttnade jag. Har gjort detta:

- Startat om telefonen. Har gjort det kanske 2-3 ggr på ett år.
    - Följde en guide här på forumet gällande OP1 då man stänger av radio, går in i flygplansläge etc.
    - Switchat APN hit och dit
    - Alla basic saker som att stänga av mobildata, välja 3G (som funkar för övrigt, men inte alls samma sak)
    - Återställt APN inställningar

Funderar på om detta kom i samband med en uppdatering som var ganska nyligen men kan inte minnas när. Någon som har stött på detta problem nyligen som har en fix på det? Fruktansvärt tråkigt nu när Pokemon Go har kommit.... ;)

11. Micke61a
    Cupcake Jul 11, 2016

Micke61a , Jul 11, 2016 :
    Har haft samma problem efter senaste 3.0.2 uppdateringen. Testade en rad olika sätt att få till mobila wifi och hittade dessa inställningar. Hoppas det kan lösa sig för andra också.
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Apn inställningar för tele 2 och comviq.

Innom( ) egna inställningar som funkar

Namn - Tele2 4G

APN - 4G.tele2.se

Proxy - Inte inställt

Port - Inte inställt

Användarnamn - Inte inställt

Lösenord - Inte inställt

Server - Inte inställt

MMSC - http://mmsc.tele2.se

MMS-proxy - 130.244.202.30 (130.244.202.030) Funkar med mms

MMS-port - 8080

MCC - 240

MNC - 07

Verifieringstyp (autensierningstyp) - Inga

APN-typ - default,mms,supl

APN protokoll - Inte inställt (IPv4/IPv6)

APN Roaming protocol - Inte inställt (IPv4/IPv6)

Bearer - Inte inställt

MVNO type - Inte inställt
    ---------------------------------------------------------------------------
    Fler problem efter uppdateringen har varit:
    Hemknappen funkar inte: (blev så efter uppdatering och när jag använde sliden för att muta). Efter det så funkade den inte alls.
    Lösning för mig: Bocka för alla rutor för inställning för slide knappen. Aktivera skärmens navigeringsfält.
    GPS tappar kontakt ständigt vilket gör att man inte kan använda exempelvis runkeeper. Ej löst ännu.

Hade gött

Last edited: Jul 11, 2016