0
Problem med dual SIM

1. bros70
    Eclair Sep 17, 2015

bros70 , Sep 17, 2015 :
    Hej,

Nån som kör dual SIM och får det att fungera?

Själv har jag problem med att få SIM 2 att fungera, endast nödsamtal och helt tomt i "mottagningsstapeln". SIM 1 fungerar perfekt.

Det konstiga är att om jag byter primärt kort i inställningarna och väljer SIM 2 som primärt så fungerar det bra, det går att ringa in på båda numren som tänkt... med andra ord så borde det inte vara något fel på SIM-kortet, men all data och så vidare går ju nu på fel SIM-kort.

Nu är ju problemet att det är SIM 1 som jag vill ha som primärt då jobbet betalar för det :)

Idéer någon?

2. tklein
    Froyo Sep 17, 2015

tklein , Sep 17, 2015 :
    Tyvärr inget vettigt förslag.
    För mig fungerar det toppen, kör privata som primära och jobbets som sekundärt med "fråga varje gång"- inställningen på samtal, fungerar klockrent :D

3. jnsson
    Gingerbread Sep 17, 2015

jnsson , Sep 17, 2015 :
    Det sim som du har problem med, är det ett sim-kort som använder 3s nät? i så fall låter det som om det som att sim 2 kan bara använda 2G nätet, vilket 3 inte har

bros70 likes this.
  4. bros70
    Eclair Sep 17, 2015

bros70 , Sep 17, 2015 :
    Jag använder Hallon och det är väl samma som 3 om jag inte har fel... kan ju ligga något i det du säger tyvärr. Vilka operatörer kör fortfarande med 2G i sina nät? Skulle ju behöva byta om detta stämmer.

Nån som vet eller kan rekommendera något billigt abonnemang hos nån som klarar att köra 2G?

5. jnsson
    Gingerbread Sep 18, 2015

jnsson , Sep 18, 2015 :
    Hallon är 3s motsvarighet till Comviq, dvs 3 äger Hallon och går under 3s nät. Alla andra operatörer har 2G nät. Bara att undvika operatörer som använder 3s nät. Jag skulle kunna rekommendera Comviq. Är billigt och har bra täckning

bros70 likes this.
  6. bros70
    Eclair Sep 18, 2015

7. svenix
    Honeycomb Sep 18, 2015

svenix , Sep 18, 2015 :
    Jag använder Vimla och gillar Vimla mycket! Bra priser och du har chans att få ner din månadskostnad ännu mer om du värvar någon. Vimla har ett trevligt värvningssystem där både du och den du värvar får 10:- rabatt per månad så länge ni stannar kvar hos Vimla. Jag har åtta värvade nu och betalar 20:- i månaden för mitt 100:- ab. ;)

8. svenix
    Honeycomb Sep 18, 2015

svenix , Sep 18, 2015 :
    Det finns ett erbjudande från Vimla nu att nya medlemmar får halva priset i tre månader och 20GB extra data på köpet. Dessutom får man tips-rabatten på 10:-/mån. Är du eller någon annan intresserad av detta kan ni skicka PM till mig för en tips-länk till erbjudandet.

bros70 likes this.
  9. bros70
    Eclair Sep 18, 2015

bros70 , Sep 18, 2015 :
    Hej svenix. Vad synd, jag tecknade precis ett abonnemang innan jag såg ditt inlägg... Tack i alla fall!

svenix likes this.
  10. MikeyMakes
    Gingerbread Sep 21, 2015

11. bros70
    Eclair Sep 21, 2015

bros70 , Sep 21, 2015 :
    Ja och nej... Båda platserna för SIM-kort klarar 4G men man väljer vilket som ska köra data, samtal och SMS. Alltså tre olika val som kan sättas individuellt till olika kort. När man väljer att köra allt på kort 1 (eller bara data) och bara använder kort 2 som sekundärt kort så tror jag att kort 2 bara använder 2G.

Mitt ena kort använder 3's nät (Hallon) och de använder inte 2G överhuvudtaget i sina nät så när jag sätter det kortet till bara samtal eller som sekundärt, alltså har allt annat primärt på kort 1 så fungerar inte det kortet alls. Nu har jag löst det tillfälligt med att sätta det kortet på data vilket gör att det använder 4G och då funkar allt perfekt... förutom att jag egentligen vill köra data på det andra kortet...

Har beställt ett annat abonnemang som använder 2G och får det om nån vecka så då ska jag kunna använda telefonen som jag vill förhoppningsvis. Återkommer med detta om jag kommer ihåg... ;)

Efter vad jag kan hitta så är det enbart 3 som inte använder 2G i sina nät så har man abonnemang från någon eller några andra så borde allt fungera perfekt med andra ord. Någon som har andra erfarenheter?

12. highimyou
    Cupcake Sep 21, 2015

13. bros70
    Eclair Sep 21, 2015

bros70 , Sep 21, 2015 :
    Som jag skrev, jag får mitt nya kort om ca en vecka. Hör av mig då förhoppningsvis. ;)

14. highimyou
    Cupcake Sep 22, 2015

bros70 likes this.