0
SMS och samtal problem med wifi igång

1. Busjen
    Ice Cream Sandwich Sep 7, 2015

Busjen , Sep 7, 2015 :
    Jag och min fru har en varsin OnePlus One, sen i våras har vi problem med att om 4G och wifi är igång samtidigt och man låter telefonen ligga en stund så går det plötsligt inte att sms eller ringa till den. Sms går inte fram alls och när man ringer så hamnar man direkt i röstlådan utan att man får missat samtal på mobilen. Om jag stänger av wifi tar den några minuter sen dyker alla sms upp, det går att ringa till den direkt jag stängt av wifi. Eller så kan du ha igång wifi, men ändra från LTE/4G till 3G så hoppar allt igång också. Jag har testat med Oxygen, cm12, 12.1, custom roms som blisspop och pac-man, samma fel där också. Jag har Tele2 som operatör. Jag har fått för mig att jag inte hade dessa problem när jag körde KitKat. Det jobbiga är att felet kan komma när som helst, ibland kommer felet varje dag ibland går det några dagar.

2. svenix
    Honeycomb Sep 7, 2015

svenix , Sep 7, 2015 :
    Jag hade samma problem med min OPO. Lösningen är att skapa två systemprofiler enl. detta inlägg: https://forums.oneplus.net/threads/fix-no-text-notifications-calls-on-wifi.308213/

Jag döpte mina till 'wifi' resp. '4G' men man kan döpa dem till vad man vill. Det hela går ut på att ha två profiler där den ena ställer om till 3G när man är uppkopplad på hemma-wifinätet och den andra ställer om till 4G när man lämnar hemma-wifinätet.

Jag har kört så flera månader och det fungerar klockrent! Inga mer utropstecken på täcknings-symbolerna. :)

3. Pajace
    Cupcake Sep 8, 2015

Pajace , Sep 8, 2015 :
    Jag har försökt att lösa problemet genom att göra profiler. Fungerar dåligt!
    Är jag hemma uppkopplad mot wifi behöver jag minst en gång i timmen gå in och ur flightmode för att ha en fungerande telefon.Varje morgon efter att ha sovit är min telefon offline, och jag vet inte hur länge det varit så på natten.
    Det minsta man kan begära av en telefon är väl att den fungerar för kommunikation!?

Min telefon är helt stock. Uppdaterad till senaste Cyanogen 12.1, har halebop/telia som operatör. Några fler tips?

4. svenix
    Honeycomb Sep 8, 2015

svenix , Sep 8, 2015 :
    För mig funkar profilerna klockrent. Aldrig tappat täckningen sedan jag införde dessa. Kanske ska tillägga att jag fortfarande kör COS 12, har inte vågat köra på den senaste uppdateringen än.

5. Pajace
    Cupcake Sep 8, 2015

Pajace , Sep 8, 2015 :
    Jag hade problem med 12.0 också, men det har snarast blivit värre med 12.1.

Har läst mycket om detta på det internationella forat. Många förslag på lösningar men ingen förklaring.
    Jag tycker att det första som skall utvecklas och testas till fulländning vid byggandet av nytt operativsystem till telefonen är att dess grundfunktioner fungerar. D.v.s att den fungerar att kommunicera med för en alldeles vanlig användare. Jag kan inte ha en telefon som utan min vetskap slutat att fungera för inkommande sms och samtal.

svenix likes this.
  6. Busjen
    Ice Cream Sandwich Sep 8, 2015

Busjen , Sep 8, 2015 :
    Tror ni det är samma problem med Oneplus two också, eller är det annan mjukvara/hårdvara i den, jag har beställt Oneplus two och vill helst inte ha den i 3G läge. Kanske inte spelar så stor roll, men 2015 borde man kunna köra 4G tycker jag som tekniknörd man är.

Justynd and jnsson like this.
  7. svenix
    Honeycomb Sep 8, 2015

8. staffeman
    Eclair Sep 10, 2015

staffeman , Sep 10, 2015 :
    Har Tele2. Hade stora problem med Cyanogen 12. Telefonen växlade mycket dåligt mellan Wifi och mobilnätverk. Körde med omstarter, växlade till flygplanläge fram och tillbaka för att få det att hoppa igång.
    Jag blev less och installerade OxygenOS istället. Nu fungerar det. Tyvärr verkar Cyanogen strunta i den här buggen.

9. Busjen
    Ice Cream Sandwich Sep 10, 2015

Busjen , Sep 10, 2015 :
    Jag kontakta supporten och efter de har försökt åtgärdat problemet och inte lyckats så fick jag mejl imorse att de kommer byta ut mobilen.

10. Pajace
    Cupcake Sep 10, 2015

Pajace , Sep 10, 2015 :
    Jag blir inte klok på detta!

Om det nu är ett så vanligt problem som det verkar så måste väl tillverkaren veta vad det är för fel?! I vart fall om det är ett hård eller mjukvarufel.
    Om det nu är mjukvaran, vad hjälper det med en ny telefon. Den kommer väl också att uppgraderas med ny mjukvara vad det lider.

Jag som konsument köper ju en fungerande produkt d.v.s. hård OCH mjukvara. Och är faktiskt inte intresserad av något annat.

11. Busjen
    Ice Cream Sandwich Sep 11, 2015

Busjen , Sep 11, 2015 :
    Jag tror det är en mjukvarubugg, det enda de gjorde var att blåsa om telefonen till oxygen os, men det hjälpte som sagt inte, sen fick jag mejl om utbyte, så de har inte kollat upp på djupet var felet är. Googla man på det är det många som har detta fel även de som har nexus telefoner och även Samsung telefoner som har detta fel. Hade inte detta fel när jag körde kitkat, känns som det är ett lollipop problem.

12. Pajace
    Cupcake Sep 11, 2015

Pajace , Sep 11, 2015 :
    Det märkliga med detta är att några blir hjälpta av olika åtgärder. Om jag visste vad som krävdes kan jag väl kanske åtgärda det.

Men förstår inte varför det är jag som konsument som skall undersöka,fixa och trixa för att ha en fungerande produkt.

13. Pajace
    Cupcake Oct 5, 2015

Pajace , Oct 5, 2015 :
    Nu verkar problemet ha löst sig. Fungerar perfekt sedan kanske en vecka. Men det märkliga är att jag inte gjort något... Någon som har en förklaring?

14. Busjen
    Ice Cream Sandwich Oct 20, 2015

Busjen , Oct 20, 2015 :
    Jag fick en ny oneplus one på garantin, den funkade i två veckor sen vi jag samma fel igen. Så nu har jag testat med ny mobil och nytt simkort fortfarande samma fel.

15. meken520
    Cupcake Jan 27, 2016

meken520 , Jan 27, 2016 :
    Har samma problem med min OPX med Oxygen 2.1.3-X. Ingen som har lyckats lösa detta?

16. hokerberg
    Cupcake May 11, 2020