0
Storlek på simkort

1. joajan
    Donut Aug 26, 2014

joajan , Aug 26, 2014 :
    Hej!

Jag har inte skaffat mig OPO än (väntar på invite) men jag undrar vilken storlek som man ska ha på simkortet?

Just nu har jag det gamla hederliga kortet till min Galaxy S2:
    Sim card.jpg

Skulle jag behöva klippa kortet eller fråga min operatör om ett mindre?

Tack på förhand!
    //joajan

2. J0han
    KitKat Aug 26, 2014

J0han , Aug 26, 2014 :
    Det är micro-sim som gäller till OnePlus One. Det brukar dock gå att trycka ut från ett vanligt simkort (resterna fungerar sedan som en typ av adapter). Kolla alltså först om du har ett simkort där det är möjligt att göra på det här sättet innan du börjar krångla med att klippa det eller så.

joajan likes this.
  3. joajan
    Donut Aug 26, 2014

joajan , Aug 26, 2014 :
    Okej det låter ju perfekt! Var rädd att det skulle vara nano-sim.

Tack så mycket för svar! :)

4. J0han
    KitKat Aug 26, 2014

J0han , Aug 26, 2014 :
    Inga problem! Tänk som sagt på att dubbelkolla så att du verkligen kan peta ut microsimet från det det vanliga simkortet. Har du ett nyare kort borde det inte vara några problem, men de som är lite äldre har jag inte riktigt koll på...

joajan likes this.
  5. joajan
    Donut Aug 26, 2014

joajan , Aug 26, 2014 :
    Tyvärr så är det ett äldre jag har, men jag har sett att man kan antingen skära ut det själv, eller med ett visst vertyg för 100kr på Kjell. Hos min operatör (Telenor) såg jag att det kostade 250kr för ett nytt kort, så jag åker nog till Kjell och fixar det :)

joens likes this.
  6. mellis
    Jelly Bean Aug 26, 2014

7. joajan
    Donut Aug 26, 2014

joajan , Aug 26, 2014 :
    Kommer det verkligen fungera när jag har så mycket av det "guldiga" på mitt simkort som syns på första bilden jag infogade? För om jag tar bort det guldiga kommer det väl inte fungera till 100%?

8. mellis
    Jelly Bean Aug 26, 2014

mellis , Aug 26, 2014 :
    Fungerade när jag klippte till frugans kort. Jag tog bort mycket av kopparn.

9. joajan
    Donut Aug 26, 2014

joajan , Aug 26, 2014 :
    Skönt att höra, då får jag testa det först, och om det inte funkar så får jag beställa nytt.

10. Linus_Coia
    Froyo Sep 29, 2014

Linus_Coia , Sep 29, 2014 :
    Jag skar till ett kort för några år sedan. I mallen som användes så var jag endast på gränsen till guldembleringen. Det var mycket tricks och knixs, men jag fick det att fungera till ****.
    Min upplevelse var att man var tvungen att vara väldigt exakt och precis.

joajan likes this.
  11. Hamu
    Cupcake Sep 29, 2014

Hamu , Sep 29, 2014 :
    Köp klipparen på kjell o co , fungerar varje gång jag klippt kort till vänner och bekanta

12. Linus_Coia
    Froyo Sep 29, 2014

Linus_Coia , Sep 29, 2014 :
    Detta var på den gamla goda tiden då microsim var i sin vagga. Det gick förvisso att beställa ifrån ebay, men då jag just fått ny telefon och min dåvarande operatör(glocalnet) inte tillverkade mikrosim så var det bara till att ta fram rakbladet! :)

13. KlaWa
    Donut Sep 30, 2014

KlaWa , Sep 30, 2014 :
    Fick min lur idag och där följde både micro-SIM och nano-SIM hållare med.

14. j.ajrami
    Gingerbread Sep 30, 2014

j.ajrami , Sep 30, 2014 :
    Har Telenor själv, och det stämmer att sim-kortsbyte kostar 250:-. Detta är dock ENDAST om man ringer deras kundtjänst och får kortet hemskickat. Glid in i någon av deras butiker så fixar de ett nytt kort åt dig på plats, kostnadsfritt. Se dock till att du gör det först när du har fått den nya telefonen, då ditt gamla sim blir inaktivt direkt. Om du beställer ett nytt från kundtjänst (för 250) så aktiveras det först när du sätter in det i telefonen.
    Har själv bytt sim 5 ggr senaste 18 månaderna, tyvärr tog det de första 3 gångerna innan jag upptäckte att det var gratis i butik... Derp...

15. joajan
    Donut Sep 30, 2014

joajan , Sep 30, 2014 :
    Jag snackade faktiskt med dem på facebook och lyckades lösa ett kostnadsfritt för ett tag sedan. Får man fråga varför du bytt sim-kort så ofta? ;)

Nangi likes this.
  16. j.ajrami
    Gingerbread Sep 30, 2014

j.ajrami , Sep 30, 2014 :
    Ok, grymt! Märkte först nu att jag svarade på en 1 månad gammal kommentar. Dubbel-Derp...
    Hehe, jo jag lider väl av telefon-ADD. Har haft 8 telefoner sen sommar -11 (OPO ej inräknad), sååå... Yup.
    Skönt att det löste sig för dig, och att du fått lägga tassarna på denna underbara lur. Om inte, så lägger jag ut mina invites när jag får dem. No sweat, Boba Fett.

17. joajan
    Donut Sep 30, 2014

joajan , Sep 30, 2014 :
    Haha, antar att det var för att någon annan svarade på tråden för nån dag sedan. Hehe det är en del, själv hade jag min S2a sedan januari 2012, men telefoner är kul som fan så jag förstår dig ;)

Jodå jag har haft den i en månad nu och jag är riktigt nöjd, men jag får tacka ändå!

j.ajrami likes this.
  18. acke97
    Cupcake Oct 2, 2014

acke97 , Oct 2, 2014 :
    Fan! Klippte mitt simkort men det fungerade inte efter att jag klippt. -.- Blir att köpa nytt.

19. joajan
    Donut Oct 2, 2014

joajan , Oct 2, 2014 :
    Segt, men försök att fråga din operatör om du kan få ett gratis, funkade för mig! (Telenor) :)

20. acke97
    Cupcake Oct 3, 2014

acke97 , Oct 3, 2014 :
    Skaffade ett micro simkort idag, men jag fick nog betala 10€ för det. (bor i Finland)