0
Svart skärm

1. kool-g-rap
    Cupcake May 21, 2015

kool-g-rap , May 21, 2015 :
    Hej. Min oneplus vägrar fungera och jag behöver lite hjälp. Skärmen är helt svart även fast mobilen är på och knapparna på skärmen lyser. Jag kommer varken in i fastboot eller twrp eller vad det heter så kan inte göra en recovery.

Någon som vet om det finns något att göra åt problemet? Jag kanske är trög men jag hittar ingen support mail på deras hemsida heller. Går det på garantin även fast luren är rootad och det inte är original cyanogen på?

Tacksam för svar!

2. J0han
    KitKat May 21, 2015

J0han , May 21, 2015 :
    Vad kör du för ROM? CM12.1 nightly? Det verkar finnas någon bugg i OS:et som yttrar sig på det där sättet.

Prova att stänga av telefonen genom att hålla powerknappen nedtryckt i ca 10 sekunder. Fungerar det att starta telefonen normalt eller i recovery mode då? Med största sannolikhet kommer du tyvärr vara tvungen att installera om systemet, men prova det jag skrev om först och återkom med svar. Glöm inte att tagga mig eller citera det här meddelandet så att jag ser ditt svar på en gång :)

Jag flyttar ditt meddelande till forumkategorin för support och sätter en re-direct på 24 timmar.

3. kool-g-rap
    Cupcake May 21, 2015

Ja precis det gör jag. Bytte till nyaste nightly för jag inte kunde lyssna på musik i förra 12.0

Skärmen har varit svart sen igår, men just när jag håller på att skriva det här svaret vibrerar den till och börjar fungera igen. Men jag måste nog ändå besvära mig med att installera stock eller vanilla android så jag slipper samma sak igen. Hur skulle ni gjort, har inte provat någon av dom? Men cyanogen är ju riktigt dåligt, förra versionen kunde jag som sagt inte spela musik på och nu blir skärmen svart och trebuchet buggar galet mycket också så alla ikoner och widgets försvinner och batteriet drar **** skit fort.

4. J0han
    KitKat May 21, 2015

J0han , May 21, 2015 :
    Vilken version av 5.1 kör du? CM inkluderade en ny firmware för touchskärmen runt den 15:e maj som drog extra mycket batteri. De drog därför tillbaka den någon dag efter. Uppdaterade du ditt Google Apps-paket efter att du uppgraderade till 12.1? Gjorde du en factory reset direkt efter uppdateringen? Om inte, kom du åtminstone ihåg att rensa cache och dalvik cache?

Hur lång tid har du haft telefonen och vad exakt har du modifierat? Kör du t ex någon custom kernel eller någon annan modifikation? Ju mer information du kan ge, desto enklare blir det för oss att hjälpa dig.

I det här fallet är det nog dock som sagt en factory reset som gäller. Börja med att säkerhetskopiera datan på din telefon och följ sedan den här guiden för att installera en ny ROM. Uppdatera gärna tråden med ny information så fort du har något mer att informera om och glöm inte att tagga mig, tack :)

5. kool-g-rap
    Cupcake May 21, 2015

Ingen aning faktiskt tror jag kör 5.1.1 men nu blev skärmen svart igen så kan inte kolla. Yes jag fick installera senaste google paketet efter jag lagt in senaste CyanogenMod. Jag gjorde ingen factory reset men rensade cache och dalvik cache.

Jag har haft telefonen i en månad ungefär och har inte modifierat någonting eller har någon kernal. Det jag gjort bara är att roota telefonen och installerat senaste cyanogen och google paketet. Ska kolla igenom dina guider men går det att göra något öht när jag inte kan komma åt TWRP? Såg att det gick att göra en factory reset med programmet oneplus toolkit det kanske fungerar.

Vad rekommenderar du att installera istället för cyanogen? Ska jag köra på android vanilla eller oxygen OS kanske? Är inte så kunnig på telefoner tyvärr..

6. J0han
    KitKat May 21, 2015

J0han , May 21, 2015 :
    Den viktigaste frågan jag behöver svar på är exakt på vilket sätt din skärm är svart. Du skriver att knapparna på skärmen lyser, men du skriver inte om skärmen är kolsvart som om den var avstängd eller om backlighten är tänd.

Kan du inte stänga av telefonen genom att hålla in powerknappen i 10 sekunder som jag skrev i mitt första meddelande? Skärmens backlight släcks när den stängs av, men håller du i knappen för länge kommer telefonen vibrera till och starta om istället. Väl i avstängt läge håller du in powerknappen + volym ner för att starta telefonen i recovery mode. Är skärmen verkligen svart även i det läget?

Är du säker på att du bootat till recovery och skärmen fortfarande är svart (vilket dock inte känns särskilt troligt) påbörjar du ett supportärende hos OnePlus support. De kommer dock som första steg be dig flasha om telefonen, så det kommer gå snabbare att följa mina råd i början :p

Det är möjligt att flasha om systemet även om skärmen är släckt och du inte kommer in i recovery mode, ja. Det görs i fastboot mode men är lite krångligare. Har du installerat drivrutinerna för ADB och fastboot samt USB-drivrutinerna för telefonen enligt min guide kan du även starta om telefonen till recovery med hjälp av kommandot "adb reboot recovery" (när telefonen är påslagen och kopplad till datorn med USB-felsökning aktiverat) om det känns smidigare än att knappa på telefonen.

Jag hade installerat Cyanogen OS 12 för att få bukt på problemet. Det är även vad supporten hade bett dig göra. Jag har länkat till rätt fil under avsnittet "installera en custom ROM" i min guide.

NickeD likes this.
  7. kool-g-rap
    Cupcake May 21, 2015

Sorry om jag är otydlig. Den är inte svart som avstängd utan svart med backlight.
    Jo det går att stänga av telefonen eller den startar iof bara om, men om jag håller knappen lite kortare tid är telefonen fortfarande på. Jag får varken upp fastboot mode genom att trycka power + upp eller TWRP genom power + ner. Eller det kanske jag får men skärmen är fortfarande "svart".

Jag använder mac så det behövs inga drivers. Även om jag kör boot recovery eller boot fastboot i terminal står det bara < waiting for device > och inget mera händer tyvärr. Så blir tyvärr att hoppas på att skärmen hoppar igång igen =(

8. J0han
    KitKat May 21, 2015

J0han , May 21, 2015 :
    Väl i avstängt läge och du trycker volym ner + powerknappen (för recovery mode) respektive volym upp + powerknappen (för fastboot mode) så vibrerar alltså telefonen någon sekund efter att du tryck på knapparna (tecken på att telefonen verkligen var avstängd)? Den visar sedan inte bootloggan eller någonting utan tänder bara backlighten (inte kolsvart skärm längre)?

Jag har ingen Mac själv, men att du inte skulle behöva drivrutiner tror jag inte på. Vad säger Macs program som motsvarar enhetshanteraren i Windows? Använd kommandona "adb devices" i påslaget läge respektive i recovery mode samt "fastboot devices" i fastboot mode för att kontrollera anslutningen.

NickeD likes this.
  9. kool-g-rap
    Cupcake May 22, 2015

kool-g-rap , May 22, 2015 :
    Ja precis det är bara backlight som tänds.

Jo då inga drivers behövs, har som sagt rootat telefonen utan att installera drivers. Det är fördelen med mac att allt fungerar på direkten.

Android filhanteraren hittar telefonen och jag kommer åt filerna.
    Tack för att du försöker hjälpa mig, känns så jäkla surt att bara ha telefonen i en månad innan den lägger av. Har inte heller råd att köpa en ny telefon nu heller och inget mobilreparations ställe vet vad oneplus är.

10. J0han
    KitKat May 22, 2015

J0han , May 22, 2015 :
    OK, inte drivrutiner, men ADB och fastboot behöver du så inte riktigt på direkten - det spelar dock ingen roll i ditt fall då du redan har installerat det. Jag fick för mig att du rootade din telefon på någon väns Windows-dator och därför inte kunnat kontrollera att du tidigare fått kontakt med telefonen när du skrivit in kommandon i terminalen på datorn du använder nu. För att du ska kunna kommunicera med datorn via ADB måste du nämligen ha accepterat den specifika datorn i telefonen vilket kan vara svårt att göra om skärmen inte fungerar.

Att du kommer åt telefonens filer från datorn är ett klart tecken på att det inte behöver vara mer än själva displayen som spökar. Du borde alltså inte ha några problem att boota till recovery eller fastboot bara du provar knappkombinationerna ordentligt. Vi kan som jag tidigare skrivit flasha ny mjukvara förhållandevis enkelt bara du kan starta telefonen i fastboot mode.

./adb devices
    ./fastboot devices

NickeD likes this.
  11. kool-g-rap
    Cupcake May 22, 2015

Det var omöjligt för mig och vännen att få drivrutinerna att fungera på windows så han rotade min telefon på min mac, så min dator är accepterad. Precis det är displayen som spökar bara, jag får respons i form av vibrationer när jag klickar på skärmen.

Telefonen fick för sig att komma igång igen helt plötsligt så jag var snabb som fan att ladda ner oxygen och lägga in på telefonen. Det skumma är att det inte hände någonting när jag rensade telefonen och installerade oxygen. Jag gjorde en full wipe och installerade zip filen. Men det tog bara 2 sek för oxygen att installeras och när jag rebootar så kommer jag till Cyanogen som vanligt.

12. J0han
    KitKat May 22, 2015

J0han , May 22, 2015 :
    Glöm inte att verifiera att du inte fick hem en korrupt installationsfil och installera sedan enligt den här guiden. Notera även att du måste packa upp zip-filen för OxygenOS du laddar hem från OnePlus hemsida. Den flashbara zip-filen ligger nämligen packad tillsammans med en MD5-fil i den ursprungliga filen.

13. kool-g-rap
    Cupcake May 22, 2015

Filen är inte korrupt och jag har även packat upp den och gjort som man ska. Konstigt är att ingenting försvann från telefonen när jag gjorde en wipe. Har du någon download länk till android vanilla? Det kanske fungerar.. Cyanogen har ingen stabil version till oneplus på hemsidan.

14. J0han
    KitKat May 22, 2015

J0han , May 22, 2015 :
    Det finns en länk till COS 12 i tråden jag länkade till dig, 2 cm till höger om länken till OxygenOS (här - detta är den officiella mjukvaran; du behöver alltså inget Google Apps-paket). Du måste ha missat något steg. Har du verkligen installerat TWRP 2.8.6.0 eller 2.8.6.1?

15. kool-g-rap
    Cupcake May 23, 2015

kool-g-rap , May 23, 2015 :
    Suck.. Jag laddade ner officiella Cyanogen och skulle återställa till det men han inte göra det innan skärmen blev svart igen.
    Jag kommer varken in till recovery genom knapp kombinationen eller genom terminal så blir svårt att göra någonting då.
    Finns det någon mailadress till oneplus support? Det finns i alla fall inte på deras hemsida. Det borde kanske inte gå på garantin eftersom jag installerat en annan version av COS men de kanske kan fixa den. Det känns ju onödigt att kasta telefonen när det bara är ett mjukvarufel.

16. Psicosis
    Marshmallow May 24, 2015

Psicosis , May 24, 2015 :
    Garantin påverkas inte om man har mixtrat med mjukvaran. En behändig liten fördel med den här telefonen. Gå in här: https://oneplus.net/se/support längst ner på sidan har du alternativet "Haven't found what you are lookinng for?" Klicka på det, och sedan på "Submit a ticket".

Supporten är väldigt fram och tillbaka enligt många andra här inne men om du förklarar situationen så noga och utförligt du bara kan lär du förhoppningsvis få en respons som kan hjälpa dig.

NickeD likes this.
  17. niklasfrosteryd
    Cupcake Sep 25, 2015

Last edited: Sep 25, 2015

18. kool-g-rap
    Cupcake Sep 25, 2015

kool-g-rap , Sep 25, 2015 :
    Hej. Nu har min lur legat i lådan avstängd en längre tid och nu fungerar telefonen nästan helt. Skärmen blir fortfarande svart ibland men då är det bara att starta om den oftast, men det håller ju inte i längden.

Det känns som att kära en ferarri när jag använder min OPO igen efter jag använt både samsung S5 & S6 under tiden, men vill mycket hellre använda min OPO. Nu när jag kan komma in i telefonen och använda den måste det väl finnas något fix på tex xda forum, det finns ju fix för det mesta.
    Någon som vet om det finns något fix eller om jag skulle prova byta till något costum OS eller något? Det är ju som sagt en mjukvaru fel. Ni som är lite mera tekniska får gärna hjälpa mig. Skulle vara oerhört tacksam.

19. kool-g-rap
    Cupcake Sep 25, 2015

kool-g-rap , Sep 25, 2015 :
    Det vet jag och det har jag redan gjort men supporten håller på och krånglar som fan. Jag förklarade för dom 100ggr att jag inte hade en PC utan en Mac men ändå skickade de program till mig som jag var tvungen att installera för att de skulle komma åt min mobil genom min dator men programmen var ju till PC. Nu har jag ingen dator alls då min mac har gått sönder och jag orkar ärligt talat inte hålla på att krångla med dom, vill bara skicka in mobilen på service men det vägrar dom. Någon som vet vad jag kan säga för att de ska ta emot mobilen?
    Men helst skulle jag villja lösa det själv genom att installera någon kernel (eller vad det heter) eller något annat förbättrat OS eller något liknande.

20. J0han
    KitKat Sep 26, 2015

J0han , Sep 26, 2015 :
    Vad har du för OS installerat på telefonen just nu och vad lyckades du göra med telefonen senast?

Börja med att installera antingen OxygenOS 1.0.3 eller Cyanogen OS 12.1 [direktlänk] enligt den här guiden (ingen dator behövs). Detta förutsätter dock att du har TWRP 2.8.6.1 eller senare installerat. Har du en äldre version men har rootat telefonen uppdaterar du enklast med hjälp av appen "Flashify".

Drabbas du fortfarande av samma problem efter detta lär du mer eller mindre bli tvungen att göra en fullständig wipe genom en dator för att supporten ska bli nöjd, men säg i så fall till så ska jag försöka hjälpa dig.

NickeD likes this.