1
[tip] fotos i raw/dng uden pro-mode

1. kvast
    Eclair May 16, 2021

kvast , May 16, 2021 :
    Jeg var solidt træt af at de fleste af mine fotos, som blev taget on-the-fly, ikke kunne gemmes i raw/dng-mode medmindre jeg aktiverede pro-mode på kameraet. Jeg har allerede et d-slr, så jeg ved hvad det vil sige, at skulle styre lukketid, blænde osv. Men på telefonen savnede jeg seriøst raw/dng! Desværre er pro-mode en langsommelig affære i betjening, hvilket er ufedt hvis man skal tage et foto LIGE NU. Og så giver pro-mode bare ikke adgang til wide eller tele. Hvor tumpet. Men det er blevet løst.

Jeg har fundet en modded gcam app, som kan gøre det. Og det kan hentes her:

https://www.celsoazevedo.com/files/android/google-camera/f/changelog1500/

Appen lægger sig i app skuffen som Kamera hvis du bruger dansk sprog. Så medmindre du har disabled det native kamera app i indstillinger, vil der nu være to apps med navnet Kamera. Altså kig efter kamera appen med det rigtige ikon! Åbn dem et ad gangen hvis du er usikker på hvilket er hvad.

Nu vil du gerne bruge det nye kamera app, som du har linket til. Det kan du finde i skuffen. Men vil du gerne bruge appen når du dobbeltklikker på Tænd/sluk-knappen, skal du lige et par ture forbi indstillinger.

1. Først går du i [App og notifikationer].
    2. Klik på [standard apps].
    3. Find "Kamera-app".
    4. Vælg det kamera app, du vil bruge.

5. Så går du i [Knapper og gestus]
    6. Tryk på [Dobbeltklik på tænd/sluk-knappen]
    7. Sørg for at valget er sat på [Kamera]

Viola. Nu skulle du forhåbentlig gerne være i stand til at bruge kameraet når du dobbeltklikker på tænd/sluk-knappen. :)

[edit] grammatik og sårn... Desuden har telefonen tendens til at glemme hvilken kamera app, der skal hives frem når jeg dobbelttrykker på tænd/sluk knappen. Det er pænt træls.

Last edited: Jun 3, 2021

kaihp likes this.
  2. kaihp
    Jelly Bean May 25, 2021

kvast likes this.
  3. kvast
    Eclair Jun 3, 2021

kvast , Jun 3, 2021 :
    Desværre glemmer telefonen temmelig ofte at åbne den valgte kamera app, når jeg dobbeltklikker på tænd/sluk og åbner derfor den medfølgende native kamera app, som jo er lettere ubrugelig.

Jeg skal til at strikke en bug report sammen på det.

kaihp likes this.