23
Tip voor sneller laden: check je USB kabel!

1. matskb
    Honeycomb Aug 21, 2014

matskb , Aug 21, 2014 :
    Wilde dit toch even met jullie delen, zojuist iets schokkends ontdekt: je laadsnelheid hangt voor een groot deel af van welke kabel je gebruikt. Het viel me al op dat mijn OPO zo langzaam oplaadde.

Dat de output van de wall charger (de standaard OPO lader heeft netjes 2100mAh output) uitmaakt, wist ik toevallig nog wel.
    Maar dat de lengte en dikte van de kabel die je daarin plugt ook nog uitmaken, was nieuw voor mij. Verklaart wel waarom mijn fijn lange Chinese kabel die ik op kantoor gebruik (ca. 2m) voor geen meter opschiet (letterlijk 10% geladen in een uur). Bij m'n vorige telefoon nooit last van gehad, maar dat zal wel aan de kleine batterij daarvan hebben gelegen :)
    Wijze les #1: gebruik geen goedkope of lange kabels (en al helemaal geen goedkope en lange kabels!)

De OPO kabel is redelijk dik vanbinnen en ongeveer 85cm lang (kort), dus die levert nog redelijke snelheden. Laadtijd zou rond de 120min moeten zijn.
    Maar het kan nog beter: een Kopi kabel van 1 meter gebruiken samen met de OPO lader kan je laadtijd verkorten naar ca. 105-110min.
    Wijze les #2: als de tijd die je telefoon erover doet belangrijk is voor jou, gebruik dan in ieder geval de OPO kabel (en overweeg te investeren in een nóg wat betere kabel). De Kopi kabel is alleen vanuit de VS te bestellen (incl. gigantische verzendkosten voor Amazon), maar er zijn vast ook Nederlandse alternatieven als je goed zoekt.

Tot zover mijn tip - hopelijk heb ik hier iemand mee kunnen helpen die (net als ik) dit nog niet wist. Mijn o-zo-handige lange kabels gaan dus de deur uit (snik).

Vraagje nog: heeft iemand een tip voor een snelle kabel die wel in Nederland verkrijgbaar is?

P.S. bij wijze van bronvermelding, deze topics vond ik 't nuttigst om hier meer over te lezen:
    - http://forums.androidcentral.com/ge...-unscientific-comparison-microusb-cables.html
    - https://forums.oneplus.net/threads/oneplus-one-charging-cable-alternative.68517/

2. mjansen1028
    Eclair Aug 21, 2014

mjansen1028 , Aug 21, 2014 :
    Zelfde ondervonden toen ik een tijd geleden een aantal 3m usb2 kabels kocht. Tablets opladen was zo goed als onmogelijk.

3. Piedii
    Gingerbread Aug 21, 2014

Piedii , Aug 21, 2014 :
    Vliegtuigstand of gewoon uitschakelen kan ook al wonderen doen hoor!

_rusty_ likes this.
  4. Skizz
    Community Veteran Aug 21, 2014

Skizz , Aug 21, 2014 :
    Als je een USB kabel koopt let dan op 24 AWG en bij voorkeur niet al te lang. :)

robinkramer92 and matskb like this.
  5. Remmelor
    Donut Aug 21, 2014

Remmelor , Aug 21, 2014 :
    Voor mn s4 heb ik n 'galaxy charging current' app die laat zien met hoeveel mA er geladen. Met 3m lange chinese kabel haal 300mA. Met de originele samsung tot wel 2100mA. Chinese kabel gebruik ik om snachts op tr laden, lange kabel is handig voor als je in bed met je phone bezig bent.:cool:
    Er zijn wsl ook wel apps die qualcommm chipset vd 1+1 ondersteunen?

jopie and matskb like this.
  6. matskb
    Honeycomb Aug 21, 2014

matskb , Aug 21, 2014 :
    Yes is alleen iets minder praktisch omdat de telefoon niet bruikbaar is. De hele reden om een lange kabel te gebruiken is voor mij juist dat ik hem kan gebruiken terwijl hij oplaadt:D

7. matskb
    Honeycomb Aug 21, 2014

matskb , Aug 21, 2014 :
    Thanks voor de tip! Nu nog op zoek naar een UBS kabel waar dit ook echt bij vermeld staat...:p

Ga eens kijken! Inderdaad leuk voor diagnostic test:)

8. Joranovic
    Froyo Aug 21, 2014

Joranovic , Aug 21, 2014 :
    Goede topic @matskb ! scheelt idd heel erg welke kabel je gebruikt, ik gaat es ff googlen deze week, als ik wat tegen kom plaats ik t hier ;)

matskb likes this.
  9. Maximus Decimus Meridius
    Moderator Moderator Aug 21, 2014

10. Cedric Lanckman
    Ice Cream Sandwich Aug 22, 2014

11. Miggeltje
    Honeycomb Aug 22, 2014

Miggeltje , Aug 22, 2014 :
    Ik heb een paar van dezen besteld:
    http://r.ebay.com/cwgk68

zouden 2.1A aan moeten kunnen. Maar (gekoppeld aan originele lader), ze laden wel langzamer dan de originele kabel. Zal vast wel door de lengte komen denk ik.
    Deze is volgens de verpakking 24 AWG.

Qua laden, volgens Battery Monitor widget, levert de orignele tot 80% capaciteit, zo'n 60% per uur.
    Deze levert zo'n 35% per uur.

Al met al, voor mij afdoende, hoewel ik voor ht snelladen wel de originele bij de hand houd.

12. matskb
    Honeycomb Aug 22, 2014

matskb , Aug 22, 2014 :
    Ik heb deze nu besteld, hoop hem volgende week binnen te hebben en er iets nuttigs over te kunnen zeggen: http://www.amazon.com/dp/B00FAAGNLU...lid=3IXOFR4UBPSL9&coliid=I1KJ1KBE9ZB1RG&psc=1

Daarnaast is de Kopi kabel wel degelijk beschikbaar binnen de EU: http://www.amazon.com/dp/B009Z94PV2...TF8&colid=3IXOFR4UBPSL9&coliid=I3BIPVV49B2SNX

Verzendkosten vallen voor beide kabels enorm mee vanaf Amazon UK naar Nederland trouwens (GBP 4,99 voor mij, maar had ook nog tempered glass screen protector en oordopjes meebesteld)

Cedric Lanckman likes this.
  13. unrealbe
    Eclair Aug 22, 2014

unrealbe , Aug 22, 2014 :
    De meeste van de goedkopere kabels via chinese sites of chinese ebayers is niet aan te raden. Is maar zelden 1 die goed genoeg is.

14. Aqualiser
    Honeycomb Aug 22, 2014

Aqualiser , Aug 22, 2014 :
    Je kan gewoon het beste de originele kabel gebruiken. Dan weet je zeker dat je goed zit ;)

15. jdf007
    Marshmallow Aug 22, 2014

jdf007 , Aug 22, 2014 :
    Iemand een suggestie voor verzending naar Belgie, vanaf amazon de en co uk worden de kabels (toch degene met vermelding AWG 24/28) niet verzonden. Bij de meeste kabels op ebay staat deze vermelding niet. Om het niet weer in China of Hong Kong te moeten bestellen en 20 dagen verder te zijn in afwachting van levering :)

16. Cedric Lanckman
    Ice Cream Sandwich Aug 27, 2014

bloc200 likes this.
  17. TakeMyMoney
    KitKat Aug 27, 2014

TakeMyMoney , Aug 27, 2014 :
    Wanneer je verschillende componenten aan elkaar aansluit moet je altijd in de gaten houden dat je geen bottlenecks creeert.

18. ssicob
    Donut Aug 27, 2014

ssicob , Aug 27, 2014 :
    Ik heb snellere stroom aangevraagd en mijn oplaaptijd is met orginele kabel veel sneller geworden

hbvdh and dlanor like this.
  19. Kelvinator
    Gingerbread Aug 27, 2014

Kelvinator , Aug 27, 2014 :
    snellere stroom bestaat niet...sneller opladen dmv de juiste kabel wel.

becommon and Noud027 like this.
  20. GeertBerkers
    Lollipop Aug 27, 2014

GeertBerkers , Aug 27, 2014 :
    Je moet gewoon de originele kabel gebruiken.
    Of een van Samsung/HTC/Sony.

Niet van de goedkope kabeltjes, dezen zijn goedkoop omdat ze sloom opladen.

Gebruik de juiste lader en hij laadt sneller op.

Tip: kijk eens naar de input en output van een lader. Dit scheelt vaak ook nog.