0
USB Type-C, vad innebär detta?

1. Carbella
    Froyo Aug 28, 2015

Carbella , Aug 28, 2015 :
    Hej!

Fick precis min invite till OPT och insåg att jag kommer att ha mobilen i mina händer mycket snabbare än vad förväntat mig. Jag är inte speciellt insatt i vad typ-c betyder egentligen och har försökt förstå mig på det.. Det jag förstår i alla fall är att båda ändar fungerar på vilket håll som helst, och att det är snabbare överföring, men den fråga jag har är hur jag kopplar mobilen till datorn t.ex.? För det går väl ändå inte att koppla in i vanlig usb-port, eller? Kanske är världens dummaste fråga detta, men då får det väl vara det då ;) Tack på förhand och hoppas ni som inte fått era invites får dem snart!

Edit: NVM jag hittade precis nu när jag skulle beställa OPT att man kan köpa till adapter från deras sida :)

Last edited: Aug 28, 2015

2. viking90
    Cupcake Aug 28, 2015

viking90 , Aug 28, 2015 :
    Är väl bara mobilen som har typ-c så andra änden på kabel ska vara "vanlig" usb.

3. Carbella
    Froyo Aug 28, 2015

Såg nu att de säljer adapter på deras sida för 99kr. Tror dock båda ändar är exakt likadana, så en adapter verkar nödvändigt om man vill kunna koppla till dator eller andra enheter!

4. viking90
    Cupcake Aug 28, 2015

viking90 , Aug 28, 2015 :
    Eftersom J0han postade bilder på sin så är jag ganska säker på att det är vanlig usb på ena änden.

5. Carbella
    Froyo Aug 28, 2015

Den har jag missat, hmmm, knepigt för jag fattade som att det ska vara likadant i BÅDA ändar, men då kanske jag missuppfattat. Tack :)

6. hexad
    Froyo Aug 28, 2015

hexad , Aug 28, 2015 :
    Är det inte bara ena änden som är typ C och den andra änden är den vanliga typ A? Bara att man gjort så att den går att vända åt vilket håll som helst också?
    Så den andra är fortfarande typ A men också vändbar som jag förstått det, på så sätt slipper man "meka" med att få dit den i datorn eller annan anordning.

7. Carbella
    Froyo Aug 28, 2015

Det stämmer nog som det verkar ja :) Jag fattade först som att den var typ c i båda ändar så man inte behövde "krångla alls". Men jag skulle inte föredra typ-c endast för att man slipper kolla vilket håll kabeln ska vara åt, har ju inte direkt varit några problem med opo då deras kabel är väldigt tydlig vilket håll den ska vara på haha! Men aja ;)

8. Ingensson
    Cupcake Sep 2, 2015