1
Väntan är över! Cyanogen OS 12 är här!

1. AquulTech
    Gingerbread Apr 15, 2015

AquulTech , Apr 15, 2015 :
    Om jag flashar själv, kommer jag då kunna få nya uppdateringar över OTA? Är hyfsat ny inom Android :)

Nangi likes this.
  2. Lehto
    Froyo Apr 15, 2015

Lehto , Apr 15, 2015 :
    Hej, Om jag följer denna blir det précis som om jag fått uppdateringen som vanligt?
    Min tele är inte rootad, vill bara ha in CM12S för jag får den ju inte via OTAn...
    Kommer jag ha kvar allt i telen eller kommer det att wipas om jag kör enligt din guide?

AquulTech likes this.
  3. AquulTech
    Gingerbread Apr 15, 2015

Följer. Funderar på det samma.

4. J0han
    KitKat Apr 15, 2015

J0han , Apr 15, 2015 :
    Jo, man är inte direkt van... "Ingen" samt "prioritet" är de nya tysta lägena. Under prioritet får du själv bestämma vad som ska låta och vad som ska vara helt tyst (tryck på kugghjulet).

Ja, om du rensar allt förutom internal storage och usb-otg i recovery. Flashar du rakt över lär systemet bugga.

Spana in dina inställningar under inställningar - > notification manager.

Svar ja, precis som jag skrev i meddelandet är det egentligen ingen skillnad på att göra det manuellt jämfört med att göra det automatiskt när man fått uppdateringen. Ingenting kommer försvinna.

Se svar ovan. Du kommer fortsätta få uppdateringar OTA :)

matsjak, Erajk, NickeD and 1 other person like this.
  5. AquulTech
    Gingerbread Apr 15, 2015

6. Busjen
    Ice Cream Sandwich Apr 15, 2015

7. Axleko
    Cupcake Apr 15, 2015

Axleko , Apr 15, 2015 :
    Varför kommer inte uppdateringen som vanligt på systemuppdatering?

8. barpappan
    Honeycomb Apr 15, 2015

barpappan , Apr 15, 2015 :
    Men det där finns ju redan från 11S dvs du kan inte ändra till eniro eller hitta.
    Har själv letat efter ett sätt att ändra till en svensk telefondatabas.
    Om någon vet hur man ändrar så kom gärna med information.

En annan fråga.
    De appar man laddat ned med 'Dagens App' kommer de:
    1) Behöva laddas om?
    2) Efter ev omladdning bli avgiftsbelagda?

9. Johan2
    Gingerbread Apr 15, 2015

Johan2 , Apr 15, 2015 :
    Alla får inte uppdateringen samtidigt utan den skickas ut i omgångar.

10. Liquid0
    Froyo Apr 15, 2015

Liquid0 , Apr 15, 2015 :
    Jag provade när jag fick några minuter över idag utan lycka och efter lite sökande så var det ju uppenbart varför, min enhet är ju krypterad så recovery kommer inte åt den nedladdade filen, det förklarar dock inte varför OTA inte fungerade i från första början då den uppgraderingen ska ske i okrypterat utrymme.

Verkar finnas några olika möjligheter, lägga filen på ett USB minne och läsa från det med en OTG? kabel eller att lägga filen i /cache/ och på så sätt komma åt den från recovery.
    Får börja med att försöka komma på hur jag kommer åt cache foldern eller kanske hur jag kan få bort OTA filen så jag kan tanka den igen ifall den blivit korrupt första gången.

Blev en väldigt rörig uppgradering det här :eek:

EDIT : Hittade troligtvis filen som laddas ner via OTA i /Android/data/com.cyngn.fota/cache/ så alternativet att försöka få ner den igen verkar inte vara någon väg att gå då det utrymmet ändå är krypterat och det förklarar i så fall varför jag inte kan uppdatera från OTA;n , måste ju vara något galet feltänk från början om man inte kan uppdatera en krypterad telefon på ett enkelt sätt, pust :(

EDIT2 : Om jag kör "Apply from ADB" från recovery menyn, kommer det att fungera på samma sätt som att ladda filen från internel storage, alltså inget dataloss osv?
    Just nu verkar det vara enda möjligheten för mig att ta reda på hur jag skjuter över filen från Ubuntu till telefonen på det sättet.

Last edited: Apr 15, 2015

11. pergunnar
    Gingerbread Apr 15, 2015

pergunnar , Apr 15, 2015 :
    Sitter här och väntar på uppgraderingen. Telia. Förra gången tog det fyra eller fem dagar innan det var min tur, så jag är härdad och van.

12. AquulTech
    Gingerbread Apr 15, 2015

Bättre att Flasha IMO. Andra gången jag gjorde det med android (gjort det med min förra x8) och allt gick riktigt grymt! Bara ett tips :)

13. Brottweiler
    Cupcake Apr 15, 2015

Brottweiler , Apr 15, 2015 :
    Äh, har man väntat så här länge så kan man vänta några dagar till. Det är ju såklart upp till en själv, men "bättre" kan jag nog inte påstå att det är.

14. ElectricPulze
    Gingerbread Apr 15, 2015

ElectricPulze , Apr 15, 2015 :
    Råkade rensa mobilen efter jag installerat uppdateringen och mobilen startar inte, kan jag på något sätt installera från USB via OTG kabel?

Edit
    Nvm, var så enkelt som att usb-minnet var tvunget att vara formaterat i fat32 efter lite pill.

Last edited: Apr 15, 2015

15. dalton

dalton , Apr 15, 2015 :
    Ett konstigt beteende är att om jag inte släcker skärmen på knappen, så ligger den och blinkar med skärmen. Väldigt konstigt.
    Den tänder upp lite och släcker dig helt. Håller på hela tiden tills jag släcker med knappen.

16. dalton

dalton , Apr 15, 2015 :
    Svara själv igen ;-).
    Stänger man av "omgivningskärm" så blinkar den inte. Troligen min LG r som väcker skärmen.

Attached Files:

17. bjornsveding
    Froyo Apr 15, 2015

bjornsveding , Apr 15, 2015 :
    Kan det vara omgivningsskärmfunktionen som är aktiverad? Edit: några sekunder för sen :)

dalton likes this.
  18. Derpoholic
    Donut Apr 15, 2015

Derpoholic , Apr 15, 2015 :
    Lyckades du flasha utan ROOT utan att förlora datan på telen? I så fall, hur? Vad jag fattar det så måste man ha unlocked bootloader för att kunna flasha överhuvudtaget, och för att unlocka bootloadern krävs en wipe. Vad missar jag?

19. J0han
    KitKat Apr 15, 2015

J0han , Apr 15, 2015 :
    Har du senaste versionen av CM11S installerat är det till och med enklare att flasha med standard-recovery på en låst telefon. För att flasha en custom ROM krävs dock precis som du säger upplåst bootloader (därför det står "apply update" och inte "flash zip" eller dyl.) i Cyanogen recovery.

http://builds.cyngn.com/cyanogen-os...263178b74/cm-12.0-YNG1TAS0YL-bacon-signed.zip
    1. Varning! Ladda telefonen först om du har mindre än 50% batterikapacitet kvar!
    2. Ladda ner zip-filen
    3. Starta telefonen i recovery mode (stäng av telefonen, starta sedan genom att hålla ner volym ner + power)
    4. Välj apply update i Cyanogen recovery
      • Välj internal storage och leta reda på filen som bör finnas under 0/Download/
    5. Rensa cache-partitionen
    6. Starta om telefonen
    7. Du har nu installerat uppdateringen precis som telefonen själv hade gjort om du fått den OTA.

NickeD, AquulTech and dalton like this.
  20. AquulTech
    Gingerbread Apr 15, 2015

Nån som tycker eller märker att telefonen blir varm runt kameran? Kollade tempen o CPU är ofta uppe runt 60... Vad ska jag hitta på?