1
Väntan är över! Cyanogen OS 12 är här!

1. J0han
    KitKat Apr 16, 2015

J0han , Apr 16, 2015 :
    Har tyvärr ingen direkt erfarenhet av kryptering i Android så har svårt att svara på din fråga. Kan det inte vara så att uppdateringen inte bara misslyckas pga Cyanogen recovery inte frågar efter din dekrypteringsnyckel utan även pga den försöker flasha en fullständig systemfil över ditt krypterade system (tidigare uppdateringar har som sagt varit inkrementella)? Det vill säga att det inte lär hjälpa att försöka flasha via varken USB-OTG eller ADB. Du kommer enligt mina gissningar alltså vara tvungen att fabriksåterställa din telefon och ta bort krypteringen innan du kan uppdatera.

Uppdatera oss gärna med vad du läst om detta och hur uppdateringen går!

Jag har inte märkt av detta själva, men du verkar inte vara helt ensam. Har du märkt något speciellt mönster för när detta händer (tex en viss app igång, när du laddar telefonen) eller något sådant?

2. AquulTech
    Gingerbread Apr 16, 2015

AquulTech , Apr 16, 2015 :
    Inte riktigt. Det är typ chrome etc. Men telefonen klockas "randomly" upp till 2.5Ghz ibland. Nåt sätt att stoppa den? :)

EDIT: När jag startar appar etc så klockas den upp och ner, därav värmen.

EDIT 2: Fått ner tempen till ca 45 MAX istället för 60 genom att välja "wipe cache partition" 2 gånger. Dock ligger klockfrekvensen fortfarande högt...

3. Johan2
    Gingerbread Apr 16, 2015

Johan2 , Apr 16, 2015 :
    Har någon fått OTA sen i förrgår eller? Tyckte inte jag läste om någon som fått den igår.

4. Lehto
    Froyo Apr 16, 2015

Lehto , Apr 16, 2015 :
    La in CM12S manuellt igår enligt dina instruktioner, funkade hur smidigt som helst utan problem.
    1000 tack.

5. Brottweiler
    Cupcake Apr 16, 2015

Brottweiler , Apr 16, 2015 :
    Nepp, väntar fortfarande :(

Johan2 likes this.
  6. dalton
    Ice Cream Sandwich Apr 16, 2015

7. mattias73
    Cupcake Apr 16, 2015

8. mattias73
    Cupcake Apr 16, 2015

mattias73 , Apr 16, 2015 :
    Och hur startar jag i recovery mode? Hittade en instruktionsfilm på engelska som visade att jag skulle gå in i "developer options". Men det valet finns inte på min telefon...

9. Brottweiler
    Cupcake Apr 16, 2015

Brottweiler , Apr 16, 2015 :
    Du måste trycka 7 gånger på version numret. Då kommer developer settings upp.

10. mattias73
    Cupcake Apr 16, 2015

mattias73 , Apr 16, 2015 :
    Jaha... skulle nog väntat. Laddade ner och nu verkar det helt uppf.at.

Står "processen android.process.media samt android.process.acore) har tyvärr avslutats och så bootar den om... försöker igen och samma procedur. Kommer till upplåsningsskärmen och ser min gamla bakgrundsbild, men sen bootar den om... och om...

Vet inte om jag lyckades välja fel fil när jag gick in och valde den nedladdade zipfilen, det stod "bacon" i namnet så jag valde den... undrar om det kanske var ursprungs OS-filen jag valde istället. Tips/råd

Skulle nog väntat. Verkar inte kunna boota om i recovery mode ens.

[Edit] nu kom telefonen igång efter en massa omstartr och felmeddelanden. Och mycket riktigt! Jag lyckades nedgradera telefonen till 4.4.2 :/

Last edited: Apr 16, 2015

11. Frille87
    Eclair Apr 16, 2015

Frille87 , Apr 16, 2015 :
    Det spelar ingen roll vart i värden man bor, för dom rullar ut uppdateringen i portionsbitar :p
    Fast jag har inte fått något än :(

12. Lehto
    Froyo Apr 16, 2015

Lehto , Apr 16, 2015 :
    Du behöver inte gå in I nå developer options så vitt jag vet du startar recovery mode genom att stänga av telen och sedan hålla in voym ner + power tills loggan dyker upp då kommer du till menyn.
    Hittade denna guiden nu och den är EXAKT hur jag gjorde igår när jag la in det manuellt:
    http://webtrickz.com/guide-to-update-oneplus-one-to-cm12-lollipop-os/

13. TobbeV
    Cupcake Apr 16, 2015

TobbeV , Apr 16, 2015 :
    När man flashat in CM12,är det bara att radera zip-filen jag lade in då?
    Antar att det är så, lite feg bara.

Nån mer än jag som upplever CM12 som segare, RAM-slukande och krångligare?
    Börjar luta åt en fabriksåterställning för min del.

Last edited: Apr 16, 2015

14. Rocky_MediuM
    Froyo Apr 16, 2015

Rocky_MediuM , Apr 16, 2015 :
    Nu har jag råkat ut för något riktigt skumt. Flashade in CM12 releasenatten och startade om telefonen ett antal gånger och tömde allt vad cache heter, men det konstiga är att jag fortfarande hade kvar Kit-Kat-utseendet på bakgrunden. Gick in och tittade vilken version jag hade och det stod rätt. 5.0.2. Idag startade jag om telefonen ännu en gång och nu, äntligen, har jag fått Lollipop-utseende på telefonen. Som sagt, riktigt skumt att det inte kom från början.

Last edited: Apr 17, 2015

15. J0han
    KitKat Apr 16, 2015

J0han , Apr 16, 2015 :
    Ja då, du kan radera zip-filen. Den har gjort sitt nu! Upplever inte CM12 som segt jämflört med CM11, men jämför du med OxygenOS så ja, inte samma flyt. För mig blev det inte mycket krångligare men kan förstå att andra tycker det. Vad gäller CM och inte Android i helhet (t ex nya ljudinställningarna) tycker jag att det är synd att de misslyckats så totalt med översättningen och gjort originaltemat så oerhört fult (med några extraklick kan man dock anpassa det betydligt med än på KitKat).

Hänger inte riktigt med på vad du menar. "Kit-Kat-utseendet på bakgrunden"? Vad menar du med det?

NickeD likes this.
  16. TobbeV
    Cupcake Apr 16, 2015

TobbeV , Apr 16, 2015 :
    Nice. Då blir det nog en total återställning inatt och radering av zipen.

17. J0han
    KitKat Apr 16, 2015

J0han , Apr 16, 2015 :
    Ursäkta, glömde lägga till: en fabriksåterställning kommer inte nedgradera Android. Du kommer alltså återställa den som om den kom med Cyanogen OS 12 från fabrik.

NickeD likes this.
  18. TobbeV
    Cupcake Apr 17, 2015

TobbeV , Apr 17, 2015 :
    Jo det förstår jag, men bra för fler att veta.
    Har varit med om sega mobiler förut efter uppdateringar. Den har inte direkt betett sig normalt med CM11 heller så.
    Tackar för alla svar!

19. Rocky_MediuM
    Froyo Apr 17, 2015

Rocky_MediuM , Apr 17, 2015 :
    Screenshot_2015-04-17-01-19-56.jpg Screenshot_2015-04-17-01-26-46.jpg Lite otydlig kanske jag var. Som bakgrund när jag hade 4.4.4 var för mig en röd bakgrund fylld med hexagonalt mönster. Nu har jag avlånga rektanglar i gult, blått och oranget. Plus att min låsskärm ser ut som ett frostat fönster. Det gjorde den inte förut.

*End*

Har ju naturligtvis inte sparat min bakgrund från 4.4.4.

*End*

Last edited: Apr 17, 2015

20. Busjen
    Ice Cream Sandwich Apr 17, 2015

gabriel.afram and AquulTech like this.