64
Väntelista för invites till OnePlus 2

?

När beställde du din OnePlus 2?

1. 11-16 augusti 2015

30 vote(s)
    11.0%
  2. 17-23 augusti 2015

19 vote(s)
    7.0%
  3. 24-30 augusti 2015

11 vote(s)
    4.0%
  4. 31-6 september 2015

33 vote(s)
    12.1%
  5. 7-13 september 2015

53 vote(s)
    19.4%
  6. 14-20 september 2015

28 vote(s)
    10.3%
  7. 21-27 september 2015

24 vote(s)
    8.8%
  8. 28-4 oktober 2015

20 vote(s)
    7.3%
  9. 5-11 oktober 2015

19 vote(s)
    7.0%
  10. 12-18 oktober 2015

36 vote(s)
    13.2%
  1. J0han
    KitKat Aug 15, 2015

J0han , Aug 15, 2015 :
    Välkommen till det svenska forumets väntelista för invites!

Precis som förra året hoppas jag att så många som möjligt är intresserade av att samarbeta för att kunna dela ut invites här i Sverige så snabbt och effektivt som möjligt!

Själva väntelistan byggs återigen upp med hjälp av ett kalkylark på Google Drive, men för att göra det enklare för oss alla skriver man inte bara upp sig på listan genom ett formulär - alla utdelningsbara invites skickas även mer eller mindre automatiskt ut till rätt person när det är dags. Förutsatt att alla som står med på listan följer instruktionerna för hur formuläret ska användas slipper vi alltså allt trassel med att försöka få tag på folk på här på forumet!

Intresserad?
    Det är förstås viktigt att du till en början läser igenom svaren på de vanligast ställda frågorna vilka är sammanställda nedan. När du läst och förstått allt är det bara att bege sig till listans kärna: Googleformuläret.

Länk till formuläret

https://docs.google.com/forms/d/1BFrZTBIWXrb3hsrjH7Qp_AS6gGgLWMUmeuFGiyupCqg/viewform

Länk till invitelistan
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1v5J3foLkYtZKB3tKRTVakXbh6lRteHzFvrkZNx5W4Ek

Frågor?
    Hittar ni inte svaret till någon fråga ni känner är viktig får ni gärna ställa en fråga här i tråden eller skicka ett privatmeddelande direkt till mig så ska jag försöka lägga till det.

Sist men inte minst: håll er till topic, tack!

2. J0han
    KitKat Aug 15, 2015

J0han , Aug 15, 2015 :
    Frågor och svar: invitelista och formulär

Hur skriver jag upp mig på väntelistan?
    Själva invitelistan är skrivskyddad vilket innebär att all redigering av listan sköts genom att fylla i formuläret. Där finner du även instruktioner för hur du använder formuläret i fråga.

Hur sorteras listan?
    Placering på listan baseras i första hand på registreringsdatum, men för att se till så att den automatiska utdelningen fungerar finns följande olika s.k. "invitestatusar":
    1. Nej Fylldes i: dagens datum
    2. Nej (Inväntar intressebekräftelse - fyll i formuläret)
    3. Nej (Inväntar turordning)
    4. Missat att uppdatera status (Inaktiv - Var vänlig uppdatera status!)
    När man först skriver upp sig på listan tilldelas man statusen "Nej (Inväntar turordning)". Denna rangordning behåller man tills dess att man börjar närma sig toppen av listan och får sin rangordning ändrad från #3 till #2. I samband med detta skickas ett email ut. Så fort man fått detta email och följt länken till formuläret och där kryssat i att man vill ha sin rangordning uppdaterad placeras man i den översta gruppen.

Status #4 tilldelas de personer som inte svarat på ett utskickat email på över 7 dagar. Hamnar du här är det viktigt att du uppdaterar din status genom att fylla i formuläret!

Utöver dessa fyra olika typer av status finns nu även en kallad "Nej (Avvaktar)" för de som vill behålla sin plats på listan, men av valfri anledning väljer att vänta med köp.

Vilka på listan får en invite?
    De 1-3 första på invitelistan (det exakta antalet kan komma att ändras) kommer att skickas en invite till den emailadress de skrivit upp sig på listan med. Detta innebär alltså att det är först till kvarn dem emellan att lägga beslag på den utskickade inviten.

Numret man tilldelats under kolumnen "#" motsvarar förstås turordning på listan.

Står du med i toppen av listan men var inte snabbast att lägga beslag på inviten?
    En användare som får en invite skickad till sig ändras automatiskt till statusen "Ja (Väntar bekräftelse)". Var det inte du som lyckades använda inviten i fråga måste detta således bekräftas genom formuläret. Du kommer då få ett nytt försök.

Äntligen fått din invite?

Grattis! Du är snart en lycklig ägare av en OnePlus 2. Glöm inte att uppdatera invitestatus direkt i Googleformuläret till listan! Detta gäller vare sig du fått en invite via listan eller på något annat sätt.

Har du invites att dela ut?
    Härligt att höra! Välj alternativet "Jag vill dela ut en invitekod till nästa person på listan" i formuläret så skickas din invite automatiskt till förste man eller kvinna på tur!

Varför måste jag fylla i min emailadress?
    Det enda sättet att kunna skicka iväg invites automatiskt är genom att skicka email. Förra året satsade vi fullt ut på att skicka privata meddelanden här på forumet, men det blev helt enkelt för mycket jobb och alldeles för krångligt för de som ville dela med sig av sina utdelningsbara invites.

För din säkerhet kommer din emailadress varken synas på invitelistan eller för någon annan när du skickar iväg en invite.

3. J0han
    KitKat Aug 15, 2015

J0han , Aug 15, 2015 :
    Frågor och svar: allmänt om invites

Hur länge är invites giltiga?
    Personliga invites du får direkt från OnePlus (från exempelvis tävlingar och i form av early supporter invites) är i de flesta fall giltiga i 24 timmar. Utdelningsbara invites som du får efter att du köpt telefonen har du 1-2 veckor på dig att dela ut. Dessa invites dyker inte upp någon viss tid efter beställning, utan delas ut när det finns telefoner på lager.

Kan jag dela ut en personlig invite jag fått från OnePlus?
    Nej, tyvärr är det enbart utdelningsbara invites man kan dela med sig av. Har du fått en personlig invite bör det i mailet du fått av OnePlus klart och tydligt stå "the invite can only be claimed from this email address".

Alla invites som inte används kommer att gå direkt till OnePlus egna reservationslista.

Hur många invites får jag att dela ut?
    Antalet invites kommer till en början vara i mindre kvantiteter, men ökas gradvis i och med att produktionen trappas upp. Fortsätter du att dela ut invites kommer du regelbundet att få nya - ju fler invites du delar ut, desto fler får du.

Var hittar jag min(a) invite(s)?
    Vanliga personliga invites direkt från OnePlus kommer enbart till mailen du skapade ditt OnePlus-konto med. Dina utdelningsbara invites dyker dock upp både i mailen och på ditt OnePlus-konto. Skulle du missa dessa kommer det stå "expired". De kommer alltså inte bara försvinna. Se till att du alltid får all email från OnePlus genom att kolla att email från oneplus.net inte hamnar i din skräppost eller göms under kampanjfliken genom att lägga till adressen invites@oneplus.net till dina kontakter.

Hur lång tid måste jag vänta?
    Eftersom antalet utdelningsbara invites vi har att dela ut ökar ju fler hjälpsamma individer vi är på listan samtidigt som OnePlus producerar fler och fler telefoner kommer kötiden att minska med tiden som går. Hur lång tid väntan är på för just dig är svårt att sia om, men om det bränner i fickan och du har lite tid över rekommenderar jag att hålla koll på det internationella forumet samt sociala medier så som Google+, Twitter, Facebook och liknande. Jag rekommenderar även alla att skriva upp sig på OnePlus egna reservationslista.

Genom att delta i olika sorters tävlingar och andra invitegrupper har du en större chans att få din efterlängtade invite inom en rimlig tid - räkna dock med att lägga ner en del tid på detta. Att starta trådar och skriva enbart för att "tigga" invites är nämligen inte tillåtet och leder inte till någon invite.

Länkar till officiell information

The OnePlus 2 Invite System: New and Improved
    The first OnePlus 2 invites
    OnePlus 2 Invites in August
    Slower than anticipated invite rollout

Tack till alla som hjälper till!

Stort tack till alla som hjälper till och inte minst @xitura och @NisseDILLIGAF som skrivit scriptet som automatiserar det hela!

Cimelille, Shaktani, sugose and 30 others like this.
  4. Psicosis
    Marshmallow Aug 15, 2015

highimyou, JerdaN, newlo0tski and 6 others like this.
  5. NickeD
    Pie Aug 15, 2015

highimyou, JerdaN, timebandit and 5 others like this.
  6. flurka
    Jelly Bean Aug 15, 2015

highimyou, JerdaN, timebandit and 4 others like this.
  7. xeym
    Honeycomb Aug 15, 2015

8. pbv302
    Marshmallow Aug 15, 2015

9. Mckaffe
    Froyo Aug 15, 2015

Mckaffe , Aug 15, 2015 :
    Snyggt jobbat Johan!

Längtar redan, hoppas OP2 överträffar mina förväntningar så som OP1 gjorde!

highimyou and flurka like this.
  10. AzuriaN
    Lollipop Aug 15, 2015

AzuriaN , Aug 15, 2015 :
    Blixtefull, tror jag skrev upp mig rätt! Men är inte etta? :cool: är det för att Johan ska skriva in manuellt? Orkar inte läsa nu, läser imon när jag är nykter.. No hate plz! :*

EDIT: Du är så jävla kung @J0han!!!

highimyou, macwede, NickeD and 4 others like this.
  11. J0han
    KitKat Aug 15, 2015

J0han , Aug 15, 2015 :
    Du och alla 19 andra som skrivit upp sig hittills är tillagda på listan!

Det står både precis under rubriken samt på bekräftelsesidan i formuläret att det som fylls i läggs till i listan manuellt. Just nu står du dock först på tur ;)

highimyou, NickeD, timebandit and 4 others like this.
  12. AzuriaN
    Lollipop Aug 15, 2015

AzuriaN , Aug 15, 2015 :
    Nu jävlar är jag #1, efter herr Johan! :cool::cool:

Äsch, orkar inte läsa nu mr kung! Se tidigare inlägg för att jag såg att jag är först, efter dig ;)

highimyou, NickeD, timebandit and 3 others like this.
  13. NisseDILLIGAF
    Froyo Aug 15, 2015

NisseDILLIGAF , Aug 15, 2015 :
    Nä, jag har inte gjort så mycket denna gången...
    ska faktiskt inte köpa en OP2 ... Är ganska nöjd med den jag har...
    kanske den ryktade nästa mobilen... ??

highimyou and pbv302 like this.
  14. zznap
    Gingerbread Aug 15, 2015

highimyou and flurka like this.
  15. Kallix
    Gingerbread Aug 16, 2015

highimyou likes this.
  16. Gorynytj
    Lollipop Aug 16, 2015

highimyou, dalton, NickeD and 3 others like this.
  17. Dnat
    Cupcake Aug 16, 2015

Dnat , Aug 16, 2015 :
    Nice med lite sammarbete! Acceptera gärna min förfrågan om att få skriva så frot som möjligt :). Vill komma upp på listan fort!

18. JerdaN
    KitKat Aug 16, 2015

JerdaN , Aug 16, 2015 :
    Hej! Ska försöka skriva upp mig med dålig uppkoppling! Hoppas @J0han kan hjälpa mig annars..! Plats 20 är den som jag ska in på enl listan nu!

19. Thestaar
    Cupcake Aug 16, 2015

20. JerdaN
    KitKat Aug 16, 2015

flurka, timebandit and Gorynytj like this.